Словообразование в английском языке. Подготовка к ЕГЭ. Учитель ГБОУ СОШ 403 Зобова И.Я.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
After a car accident one man found himself in hospital. He was unconscious for several days. Being delirious he saw God. And he said...
Advertisements

Автор: Решетняк Яна Николаевна учитель английского языка МБОУ ООШ 18 Краснодарского края Кущёвского района станицы Кисляковской Подготовка к ЕГЭ и ГИА.
Love And Marriage. You choose what life you would like to have You are a creator of your life. It can be a wonderful happy marriage or… Or you can get.
Работу выполнила учитель английского языка ГОУ СОШ 180 Белоброва Е.Д.
Take me back to prison. There was a king who thought that he could paint very well. His pictures were bad. But the people were afraid of the king. They.
The presentation is prepared by Senashov Egor & Sechko Yurij pupil of the 8 th form V " school2.
The most important technological inventions Think of as many words as possible related to the topic Think of as many words as possible related to the.
Ecology and fashion. Project was done by Borodina Ludmila from 10 B.
To start with, choosing a future profession is one of the most important decisions in our life. A person passes almost half of her/his life at work. There.
Describe a movie which made a strong impression on you. You should say: which movie it was – the name what the movie was about who the main stars were.
Project was done by Lisichkina Tanya, Petrova Olga, Osipov Dima.
The profession of a doctor. There are many interesting and noble professions. I want to be a doctor. It is an interesting profession.
Take one minute to prepare a talk on the following subject. Take notes if you like and remember to include reasons and examples. You should then speak.
Lesson 2. How to say hello & goodbye ?. When we first meet someone whether it is a person we know or someone we are meeting for the first time, we will.
To start with, choosing a future profession is one of the most important decisions in our life. A person passes almost half of her/his life at work. There.
What, in my opinion, makes a lesson of the English language an ideal lesson? I think any lesson is good if you want to learn. If I dont want to learn.
Презентация к уроку по английскому языку (10,11 класс) на тему: Презентация-конспект "English Pronouns"
My Discovery Red Panda Oleinik Elena 5 «а» grade Tavricheskaya gymnasium.
Television: bad or good ?. TV plays a great role in the life of a modern man.
A Legend School 16. T h e r e a r e f e w o f u s a n d w e c a n t s o l v e a l l t h e p r o b l e m s ! I t h i n k, w e s h o u l d s t a y h e r.
Транксрипт:

Словообразование в английском языке. Подготовка к ЕГЭ. Учитель ГБОУ СОШ 403 Зобова И.Я

Словообразование является обязательным элементом подготовки учащихся к сдаче экзамена по английскому языку в формате ЕГЭ. Для успешного выполнения таких заданий в формате ЕГЭ (В 4 – В 16) особое внимание при подготовке следует уделять преобразованию глаголов с учетом видовременных форм и аффиксальному словообразованию. В английском языке имеется несколько способов словообразования: 1) конверсия (образование новых слов без изменения их написания и произношения) 2) словосложение (образование нового слова путем сложения двух слов в одно) 3) изменение ударения в слове и получение нового слова другой части речи. 4) аффиксация (прибавление к корню суффикса или префикса )

Аффиксация – образование новых слов посредством присоединения словообразовательных аффиксов к корням и основам исходных слов. Например, impress – impression – impressive – impressively. В соответствии с подразделением аффиксов на префиксы и суффиксы в аффиксации различаются следующие способы образования слов: Префиксальный – присоединение приставок к корням и основам. Префиксы, как правило, изменяют значение слова, а не часть речи: to appear – to disappear; possible – impossible. Суффиксальный – присоединение суффиксов к корням и основам. Суффиксы, главным образом, служат для образования одной части речи из другой: to work – worker; но также могут образовывать производные слова, относящиеся к той же части речи, что и исходное слово: friend – friendship. Слова в английском языке могут быть образованы и посредством последовательного добавления двух суффиксов, сохраняющих свое значение: care – careful – carefully; to hope – hopeless – hopelessness..

Слова в английском языке могут быть образованы и посредством последовательного добавления двух суффиксов, сохраняющих свое значение: care – careful – carefully; to hope – hopeless – hopelessness. Суффиксально-префиксальный - присоединение суффиксов и приставок к корням и основам: to forget – unforgettable; to appear – disappearance.

Exercises: 1. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса er или - or. Переведите на русский язык. To act, to conduct, to compose, to direct, to drive, to fight, to found, to invent, to lead, to mine, to read, to report, to speak, to teach. 2. Образуйте от данных слов существительные при помощи суффиксов -ist, -ism, - ian. Переведите на русский язык. Art, social, type, capital, music, international, piano, electric, Canada, Russia. 3. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса ment. Переведите на русский язык. To improve, to measure, to disappoint, to pave, to announce, to agree, to state, to govern, to require, to arrange, to move, to develop, to achieve. 4. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффиксов ion, - ation, -sion, -ssion, -tion. Переведите на русский язык. To collect, to combine, to connect, to dictate, to include, to introduce, to produce, to restrict, to submit. 5. Образуйте от данных прилагательных существительные с помощью суффикса ness. Переведите на русский язык. Bitter, absolute, damp, cold, dark, kind, happy, weak.

Рекомендации для учащихся по выполнению заданий ЕГЭ на словообразование 1. Прочтите предложение от начала до конца, чтобы понять смысл. 2. Проанализируйте синтаксическую структуру предложения, чтобы определить, какую часть речи нужно образовать и записать вместо пропуска. Для этого обратите внимание на слова, стоящие до и после пропуска, задайте вопросы к пропущенному слову. 3. Подумайте, как изменить исходное слово, используя типичные для той или иной части речи суффиксы и приставки, чтобы образовать часть речи, нужную для заполнения пропуска.

Помните: если требуется та же часть речи, что и исходное слово, скорее всего, нужно использовать префикс, который изменяет значение слова, а не его принадлежность к той или иной части речи (например, happy – unhappy, arm – disarm); если требуется иная часть речи, чем исходное слово, как правило, используется суффикс (например, happy – happiness, arm – army, beauty - beautiful); некоторые существительные и глаголы, образованные от одного корня, различаются чередованием корневого гласного и изменением написания слов (например, life – to live, belief – to believe, to prove – proof, blood – to bleed, to choose – choice, food – to feed, strong – strength – to strengthen).

Уточните форму образованной части речи в каждом предложении. Некоторые слова следует превратить в противоположные по смыслу: (например, usual – unusual) В некоторых заданиях подразумевается преобразование глаголов с учетом видовременных форм: (например, develop – developed) Прочитайте предложение, а затем и весь текст снова, чтобы убедиться, что вставленные слово / слова образованы, написаны правильно и делают предложение и весь текст осмысленным. Аккуратно заполните бланк ответов в соответствии с предложенным образцом написания букв английского алфавита.

Упражнения на аффиксальное словообразование: Задание 1 1. Most office (work) dont change their jobs because they earn (much) in the office. 2. Will you fill in the (apply) form? 3. His new job is very (stress). 4. Her desk is so (tidy) that its( possible) to find what she wants. 5. My teacher (courage) me to enter this profession. 6. She was ( award ) a first-class Diploma. 7. When I was in the USA, I was ( impress) by the( hospitable) I received. 8. This iron is broken; it needs (mend). 9. I hate that (bright) colored pullover. 10. Im going to do lots of( shop) while Im in Paris.

Заполните предложения прилагательными, образованными от существительных, данных в скобках, при помощи суффиксов –ful,-ly,-y. Задание 2 1. You must be when you open the door. (CARE) 2. The countryside looks very now. (COLOUR) 3. That was a very thing to do! (COWARD) 4. He has a routine of exercises. (DAY) 5. She was when I told her my plan. (DOUBT) 6. It was very so I drove slowly. (FOG) 7. It's nice meeting such a person. (FRIEND) 8. He looked very in that hat. (FUN) 9. They saw a figure at the castle door. (GHOST) 10. Working on the car made her hands (GREASE) 11. Let's go for a walk in the fresh air! (HEALTH) 12. We're that they'll agree to come. (HOPE) 13. Seeing all that food made me very (HUNGER) 14. She married a businessman. (SUCCESS) 15. He looked when he heard the news. (THOUGHT) 16. You can trust her. She's a very girl. (TRUTH) 17. This map was very on my holiday. (USE) 18. It was to see him again. (WONDER)

Заполните предложения производными словами от данных справа. В некоторых случаях необходимо образовать отрицательную форму при помощи префиксов dis-, in-, un- Задание 3. We must take before things get worse. There's a lot of outside the stadium. Don't worry about the volcano. It's been for years. She said she wanted to be a television (l)ACT Are all those they put in food really necessary? In to doing the cleaning, I make the coffee. (2) ADD This is an piece of work. I am full of for the improvements he's made (3) ADMIRE

Продолжение задания 3 Unfortunately, you'll be at a if you can't drive. Knowing a lot of languages, he's in a very position (((4) ADVANTAGE He works for an agency. I saw an for the job in our local newspaper. (5) ADVERTISE He gets very angry if you with his ideas. The we made was for one year only. (6) AGREE I only had a day to visit all the tourist She smiles so , doesn't she? (7) ATTRACT

Задание 1: KEYS: 1)workers, more 2)application 3)stressful 4)untidy, impossible 5)courageous 6)awarded 7)impressed, hospitality 8)mending 9)brightly 10)shopping ЗАДАНИЕ 2: KEYS: 1. careful, 2. colorful, 3. cowardly. 4. daily. 5. doubtful. 6. foggy. 7. friendly. 8. funny, 9. ghostly. 10. greasy, 11. healthy, 12. hopeful, 13. hungry, 14. successful, 15. thoughtful, 16. truthful. 17. useful. 18. wonderful.

Задание 3: KEYS: (1) action, activity, inactive, actress (2) additives, addition (3) admirable, admiration (4) disadvantage, advantageous (5) advertising, advertisement (6) disagree, agreement (7) attractions, attractively

Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами существительными. Задание 4 4 More and more often people are told not to be in direct sunlight, because ultraviolet (1)________ from the sun can cause skin cancer. Normally the ozone (2)________ in the atmosphere protects us from such radiation, if there are no holes in it. Many scientists think that these holes are the result of air (3)____________. The air needs (4)________ and care. Man is beginning to understand that his (5)_________ is not just his own town or country, but the whole earth. Задание 5: (1)__________ are proud of their Constitution. It was written more than 200 years ago and it is still working! But the people of the United states can change the Constitution. Changes in the Constitution are called (2)___________. The first ten of them are called the Bill of Rights. They were made in The Bill of Rights guarantees to people of the USA very important rights and (3)__________. Soon after the Civil War ( ) there were three important amendments. The 13th amendment ended (4)_________, the 14th amendment made all Black people (5)__________ of the United States, the 15th amendment gave Blacks the right to vote. RADIATE LAY POLLUTE PROTECT ENVIRON AMERICA AMEND FREE SLAVE CITY

Задание 4. KEY: 1 radiation, 2 layer, 3 pollution, 4 protection, 5 environment Задание 5. Key: 1 Americans, 2 amendments, 3 freedoms, 4 slavery, 5 citizens.

Complete this chart using the prefixes in the box to make the opposites of the adjectives and verbs given. Adjective/ Verb Opposite active 1 secure 2 capable 3 experienced 4 possible 5 fortunate 6 conscious 7 healthy 8 understand 9 calculate 10 approve 11 Obey 12 Task.1 inactive, 2 insecure, 3 incapable, 4 inexperienced, 5 Impossible, 6 unfortunate, 7 unconscious, 8 unhealthy, 9 misunderstand, 10 miscalculate, 11 disapprove, 12 disobey