ДИНАМИКА ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА ДОСТУПНОСТЬ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ ACCESSIBILITY OF HIGHER EDUCATION: DYNAMICS OF IMPACT FACTORS Д.Л.Константиновский.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
Системы образования Англии, Америки и России
Advertisements

The System Of Education in the USA. This project is done by: Eliseeva Anastasia Eliseeva Anastasia Krivosheeva Marina Krivosheeva Marina Chasovskih Anastasia.
Рисунок 1. Численность иностранных студентов дневных отделений советских/российских вузов в годах, тыс. человек Picture 1. Number of foreign.
EDUCATION IN GREAT BRITAIN. New Words the system of education – система образования the system of education – система образования the state school – государственная.
BRITISH YOUTH. Most 18 and 19 year- olds in Britain are quite independent people.
Голицыно-V сентября 2004 г. Golitzino-V September Занятость в сельском хозяйстве: масштабы и факторы динамики гг. Agricultural.
Labour Migration Flows from Kyrgyzstan to Russia: States´ Cooperation in Migration Policy Cholpon KEMELOVA, The Academy of Public Administration Bishkek,
Оценка эффективности деятельности общеобразовательных учреждений по итогам комплектования-2010 Л.Е. Загребова, руководитель Тольяттинского управления министерства.
LOGO 1 Classical University Management System as a Fundamental Factor of Continuous Quality Improvement of Professional Training September, 2012.
Сравнение систем образования Японии, России и Великобритании
Презентация "The Moscow State University"
Hello from Russia! OUR SCHOOL This project is made for our American friends. We would like to tell you a little about our school in Kurganinsk.
Andreapol Secondary School 3 Mini – project (мини – проект) Start anew (Снова в школу) Presentation Made by Made by Melnik Yana Melnik Yana Form 10 Form.
Secondary School 69 The Centre of Education Development Volunteering in Russia: implementation of English- speaking countries experience Done by; Bukhova.
My Favourite English writer. Charlotte Bront ё Charlotte Bront ё an English novelist of the 19 th century, was a contemporary of Dickens,Thackeray and.
Executed Chervyakova Ekaterina 8 L. Education in the United States of America is compulsory for children from the age of 6 till 16. It involves 12 years.
The American system of school education differs from the systems in other countries. There are state public schools, private elementary schools and private.
Citizens of Russia have the right for education which is guaranteed by the Constitution. The public educational system in our country incorporates pre-
Novosibirsk. Places of Interest Igor Astrenko Form 9a School #2, Dovolnoe School #2, Dovolnoe Head: N.A.Serdyukova
Russia and Australia. Flags and coats of arms Russia Australia.
Транксрипт:

ДИНАМИКА ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА ДОСТУПНОСТЬ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ ACCESSIBILITY OF HIGHER EDUCATION: DYNAMICS OF IMPACT FACTORS Д.Л.Константиновский

Рис. 1. Структура жизненных шагов выпускников школ. Распределение по социально-профессиональному статусу родителей. Новосибирская область г.

Table 1. The First Life Steps of Youth after They Graduated from Secondary (Complete) School, Distribution by Parents Social Status (%). Novosibirsk Oblast, Groups Higher educatio n institutio ns Colleg es Vocation al schools Emplo yment Other No informa tion Total Administra- tor s children 77,8 15,2 4,0 1,0 1,0 1,0 100,0 Specialists Children 83,2 11,5 0,9 0,9 0,9 2,6 100,0 Small business- men s children 66,7 25,0 3,3 1,7 3,3 0,0 100,0 White-collars Children 50,0 26,9 10,2 3,7 3,7 5,5 100,0 Blue-collar Workers children 39,1 28,1 23,4 3,2 3,1 3,1 100,0

Рис. 2. Сферы деятельности, к которым относятся профессии, приобретаемые в вузах. Выпускники школ - дети специалистов, работающих в государственном и негосударственном секторах. Новосибирская область г.

Рис. 3. Уменьшение численности ("отсев") учащихся с 7 по 8 классы (разница в численности учащихся на начало учебного года, в %). Россия. Источник: первичные данные Госкомстата России.

Figure 4a. Drop-out. The students number decrease (%), Russia. Source: primary data of Russian State Statistics Committee (Goskomstat).

Figure 4b. Drop-out. The students number decrease (7 th grade – 8 th grade, %), Russia. Source: primary data of Russian State Statistics Committee (Goskomstat).

Табл. 2. Численность учащихся на начало учебного года и выпускников школ. Россия, % Источник: первичные данные Госкомстата России. Примечание (*): Численность учащихся включает в себя второгодников и мигрантов, а потому сумма может превышать 100%. Учебные годы Поступили в 1 класс Выпуск из неполной средней школы Поступили в старшие классы средней школы Выпуск из средней школы 1973/74 – 1982/83 100,0102,9*59,757,2 1984/85 – 1993/94 100,085,545,641,0 1989/90 – 1998/99 100,087,456,752,6 1992/93 – 2001/02 100,088,759,555,5

Table 3. The Number of Students as of the Beginning of the School Year and Graduates from Schools (%), Russia Note (*): The number of students includes pupils remaining in the same form for second year and migrants; so total percent may be more than 100. Source: primary data of Russian State Statistics Committee (Goscomstat). Year-length of secondary (complete) education Entered 1st grade Graduated from basic school Entered the senior grades of secondary school Graduate d from secondary school 1973/74 – 1982/83 100,0102,9*59,757,2 1984/85 – 1993/94 100,085,545,641,0 1989/90 – 1998/99 100,087,456,752,6 1992/93 – 2001/02 100,088,759,555,5

Рис. 5. Динамика социального состава выпускников школ. Новосибирская область.

Table 4. The Quote Change of Various Groups among Upper-grade Students in a Daytime Secondary (Complete) School (%), Novosibirsk Oblast Groups1963 – – Administrator s children Specialists children Small businessmen s children White-collars children Blue-collar workers children Notes: 1. The calculations were done the following way: difference between figures of the last year and the initial year was compared with figures of the initial year (percentage). 2. Category small businessmen was absent in social structure at Soviet period.

Рис. 6. Динамика социального состава при переходе от общего среднего образования к высшему. Дети руководителей и специалистов. Новосибирская область Рис. 7. Динамика социального состава при переходе от общего среднего образования к высшему. Дети служащих, рабочих и крестьян. Новосибирская область

Figure 8. Social structure dynamics in the transition from secondary (complete) to higher education. Administrators' and specialists' children. Novosibirsk Oblast.

Figure 9. Social structure dynamics in the transition from secondary (complete) to higher education. White-collars' and blue-collar workers' children. Novosibirsk Oblast.

Рис. 10. Динамика реальных шагов выпускников школ (в % к численности групп). Дети руководителей, Новосибирск, девушки. Рис. 11. Динамика реальных шагов выпускников школ (в % к численности групп). Дети крестьян, села Новосибирской области, девушки.

Рис. 12. Изменения значимости ресурсов групп для поступления в вузы (детерминационный анализ). Дочери крестьян, Новосибирская область. A - все выпускники области; B - дети рабочих и крестьян; C - выпускники сельских школ; D - дети крестьян; E - девушки, дети крестьян

Рис. 13. Выпуск из средних школ и прием в вузы. Россия. Источник: "Образование в Российской Федерации", М.: ГУ-ВШЭ, ЦИСН, 2003.

Рис. 14. Распределение окончивших дневную среднюю школу и поступивших в вузы по отделениям вузов. %. Россия, 2003 г. Источник: первичные данные Госкомстата РФ.

Рис. 15. Выпуск из средних школ и прием в вузы. Россия. Источник: "Образование в Российской Федерации", М.: ГУ-ВШЭ, ЦИСН, 2003.

Рис. 16. Выпуск из дневных средних школ и поступление выпускников в год окончания школы в учебные заведения. Россия. Источник: первичные данные Госкомстата РФ.

Ориентации и социальное поведение групп в сфере образования

Группа ЦельСредствоПоведениеРезультат Социальная мобильность Образование Участие в конкуренции Успех Отчаявшиеся ---- «Другие» +--- Пессимисты ++-- Аутсайдеры +++- Победители ++++

ДИНАМИКА ФАКТОРОВ, ВЛИЯЮЩИХ НА ДОСТУПНОСТЬ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ ACCESSIBILITY OF HIGHER EDUCATION: DYNAMICS OF IMPACT FACTORS