Скачать презентацию
Идет загрузка презентации. Пожалуйста, подождите
Презентация была опубликована 9 лет назад пользователемЛидия Герцена
1 A. Mynbayeva Doctor of pedagogical Sciences, Head Department of General and ethnic pedagogy Al-Farabi Kazakh National University
2 Presentation Issues General data of the Committee on Statistics of the Ministry of National Economy of the Republic of Kazakhstan in the section "Information Society Understanding of education informatization General theoretical approaches The practice of using of Information Technologies in Education (ITE) by students in high schools Scientific Research and scientific schools on Informatization of Education in Kazakhstan Remote (distance) and mobile learning
3 Three Revolutions in Education (Iljin G.L., 1997) I 10 I 100 I 1000
4 The Level of Computer Literacy, 2013 (age from 16 to 74 years) No SkillsBeginner UserNormal UserAdvanced User Republic of Kazakhstan 0,1 17,5 72,0 10,3 Akmola Region 0,8 25,3 66,9 7,0 Aktobe Region - 16,8 80,7 2,5 Almaty Region - 20,6 68,9 10,5 Atyrau Region - 17,6 76,2 6,2 West. Kaz. Region 0,6 13,7 73,5 12,2 Zhambyl Region 0,1 17,8 72,1 10,0 Karaganda Region - 23,0 68,0 9,1 Kostanay Region 0,2 25,2 67,1 7,5 Kyzylorda Region - 10,0 76,1 13,9 Mangistau Region - 9,4 79,9 10,6 Southern Kazakhstani Region - 19,3 75,2 5,5 Pavlodar Region 0,1 17,5 75,4 7,0 Northern Kazakhstani Region 0,8 15,9 67,6 15,7 Eastern Kazakhstani Region 0,3 14,4 77,2 8,1 Astana City - 6,5 85,6 7,9 Almaty City - 13,9 61,4 24,7
5 The Dynamics of Growth of Computer Literacy of the Population (age from 16 to 74 years) Data from site of Committee on Statistics of MNE of RK,
6 Internet Users in Kazakhstan 2002 – number of Internet users- 4% mln of population of RK- 70% 1998 г. – Universities just started to connect to Internet
7 Number of Internet-subscribers by regions of Kazakhstan (thousands of units. ) Dicember Evening Amaty. – – January, 22. P.Volodin RegionIndicatorRegionIndicator Almaty City736,1 35,1%South.Kaz.Reg.86,9 4,1% Karaganda Reg.162,5 7,8%North.Kaz.Reg.75,9 3,6% Astana City128,6 6,1% Aktobe Reg.75,6 3,6% East.Kaz.Reg.125,4 6,0%Atyrau Reg.73,8 3,5% Almaty Reg.119,5 5,7% Zhambyl Reg.61,7 2,9% Kostanay Reg.114,3 5,5% Mangystau Reg54,8 2,6% Pavlodar Reg.99,5 4,7% West.Kaz.Reg.46,9 2,2% Akmola Reg.89,8 4,3%Kyzylorda Reg.43,9 2,1% Kazakhstan % Totally in Kazakhstan the growth rate of internetization is of 8.6% (it slows: %, %, in % )
8 The Degree of Use of Tradional and New Media in Kazakhstan (Ibrayeva G.Zh., 2014)
9 Informatization IT and computer as a subject=discipline of study (content of education) Computer and IT, smart- boards, electronic desks, digital podium as a teaching tool Methods of teaching - work with electronic manual, educational program, computer game, internet... Новые формы обручения - дист.обруч., он-лайн курсы, мобильное обручение For administration and management of the educational process 2
10 Connectionism as a new didactic foundation BehaviourismCognitivismConstructivismConnectivism Бихевиоризм КогнитивизмКонструктивизим Коннективизм Source of Knowledge Источник знания experience reason and experience reasonconnection опыт разум и опыт причина соединение Principle Принцип black box – external behavior reflected placement of knowledge to brain personal activity, individualization knowledge as collective product черный ящик - отражение внешнего поведения размещение знания в Мозге (в голове) личная активность, индивидуализация знания как коллективный продукт Motivation Мотивация positive/negative reinforcement marks, diploma own interest interest supported by community положительное/ отрицательное подкрепление знаки, диплом собственный интерес, интерес поддерживается Сообществом Process Процесс repeated external sensual experience knowledge is interpreted knowledge is constructed through thought active network cooperation Повторение Чувственный опыт Интерпретация знаний Структурирование знаний Активное сетевое сотрудничество
11 Connectionism as a new didactic foundation BehaviourismCognitivism Constructivis m Connectivism Бихевиоризм Когнитивизм Конструктивиз им Коннективизм Авторы теорий Skinner, Thorndike, Pavlov, Watson Vygotsky, Bruner, Gagne, Ausubel Bandura, Piaget, Bruner, Dewey, Papert Siemens, Downes George Siemens, 2006, Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
12 Cross-generational Development Don Tapscott, 1998, 2008; Diana Oblinger, 2005; Ing. Bořivoj Brdička, 2011 Old generation book reading fluid pace mono-tasking linear approach perception by reading independent ambitious pasive school as requirement deliberation reality technology external knowing facts Next generation Display viewing non-linear pace multi-tasking hypermedia iconic perception connecting cooperation active school as game alert fantasy technology internal knowing how to find fact
13 Year TechnologyExamplePed. Theory 1980Multimedia ResourcesAuthorware Professional, Toolbook и Macromedia Distance learning courses based on behaviorism and cognitivism 1993Web 1994Learning objects 1995LMS - Learning Management System Blackboard, Moodle и Sakai ( lms.kazntu.kz; lms.kazntu.kz lms.kspi.kz lms.kspi.kz ) 1998Mobile devices 1999Study design 2000Game technologiesDistance learning courses based on constructivism 2001ОER – Open Educational Resources 2004Social media Web 2.0 Communities pages 2005Virtual worldsSecondLife 2007Ebooks and smart devices 2008 сМООС - connective Massive Open On-line Course Distance learning courses based on connectionism 2010Training analytics 2011xMOOC Development of Information technologies: the Historical Aspect (Reviewing the trajectories of e-learning …) Vladimir KukharenkoVladimir Kukharenko
14 Learning Management System lms.kazntu.kz lms.kazntu.kz lms.kspi.kz Kostanai State Pedagogical Institute KazNTU Moodle Platform in most universities in Kazakhstan: КazNU, КazNTU, KarSTU, KSPI… 3
15 In the al-Farabi Kazakh National University Distance Learning Technologies are used in the educational process for students of the correspondence department (the second higher education and the first higher education on the basis of secondary special school), as well as for students gone outside the country for scientific and language training programs.
16 Social Networks in the Educational process (by Research of Hamzina B.E.) The structure of Internet traffic: 40% social media, 30 % - YouTube 30% - other Internet Russian social networks are popular. There are more than 20 Kazakhstani social networks. The popular are Center of Gravity(сt.kz), KiWi, My Nur … Schools of Astana, Ust-Kamenogorsk conduct lessons using social networks. Назарбаев Intellectual Schools nis.edu.kz
17 Основные игроки в МООК
18 МООC - МООК edx.kaznu.kz
19 Scientific Research on ICT 4
20 Projects of MES RK About 30% of R & D projects, reflected in the Abstract Journal (the collection of R & D), in the field of education in 2011 were performed on informatization and IT Of computer science teaching or IT specialists training Of IT use in professional training (in any field) Of creation of information and educational environments, resources In the directions
21 Projects of MES RK National Academy of Ecucation (NAE) Y.Altynsarin Universities of RK Scientific and methodological basis for the formation of the competitive expert in the conditions of renovation of information and educational environment for technical and professional education / National Academy of Education Y. Altynsarin (NAE); Head S.K.Kariyev The conceptual bases of designing and didactic bases of content of information pedagogical learning environment of professionals are defined The models of training in system of vocational and technical education are developed. Samples of information and educational environment are designed KarSTU – blended learning IAB (Intern.Academy of Business) – blended learning KazNU – Research Institute of math and mechanics – Information base to improve the quality of education Kazakh National национальный Agrarian University – Theory and metods of use of multimedia learning tools Almaty University of Technology - Development of electronic textbooks (ET) using modern multimedia
22 Проекты вузов и НИИ РК01321 Разработка научно-методических основ и стандартов смешанного обручения (blended learning) для студентов высших учебных заведений с использованием порталов на основе семантических web-технологий: Отчет о НИР (промежут.) / Караганд. гос. техн. ун-т (КарГТУ); Руководитель В.В. Яворский. - ГР 0109РК01284; 0211РК00516 Разработка портала смешанного обручения: Отчет о НИР (заключит.) / Междунар. бизнес-академия (МБА); Руководитель В.В. Яворский. - ГР 0110РК00205
23 РК00567 Научно-методологические основы формирования конкурентоспособного специалиста в условиях обновления информационно- педагогической среды технического и профессионального образования: Отчет о НИР (заключит.) / Нац. акад.образ. им. Ы. Алтынсарина (НАО); Руководитель С.К. Кариев. - ГР 0111РК00389; РК00867 Научно-методологические и информационно-ресурсные основы вхождения в мировой образовательный процесс для инновационного развития учебного процесса высшего и послевузовского образования: Отчет о НИР (заключит.) / НИИ матем. и механики при Каз. нац. ун-т им. аль-Фараби (НИИ ММ при КазНУ); Руководитель У.А. Тукеев. - ГР 0109РК00852; РК01067 Разработка информационной базы повышения качества работы учебных заведений на основе модели прогнозирования успеваемости обручающихся: Отчет о НИР (заключит.) / НИИ мех. и мат. при КазНУ им. аль- Фараби (НИИММ); Руководитель С.А. Айсагалиев. - ГР 0109РК01294; РК01365 Определение основных принципов построения информационных образовательных сред организаций послесреднего и вузовского образования: Отчет о НИР (промежут.) / Нац. акад. обр. им. Ы. Алтынсарина (НАО); Руководитель Е.Ы.Бидайбеков. - ГР 0109РК00228;
24 Диссетационные работы 35% по информатизации Дистанци онное образован ие
25 Международные проекты ТЕМПУС (ЕRASMUS +) «Компетенции обручения и инфраструктура для электронного обручения и переподготовки» («Teaching Competency and Infrastructure for e-Learning and Retraining CANDI TEMPUS TEMPUS AT – JPCR») Руководитель - д.ф.-м.н., Данаев H.T. (НИИ ММ). Соисполнители: Открытый университет (Великобритания), Университет Вены, Венский Технический университет (Австрия), Технический университет Мюнхена (Германия) Международный казахско-турецкий университет (РК), Химико- технологический институт Ташкента, Национальный университет Узбекистана, Ургенчский государственный университет (Узбекистан). Сроки выполнена гг. «Создание Европейско-Российско-Центрально Азиатской сети Магистерских программ по Информатике как Второй компетенции» Руководитель Тукеев У. А. (Механико-математический факультет) Организации-исполнители:Евразийский национальный университет, Карагандинский государственный технический университет, Воронежский государственный университет, Астраханский государственный университет, Казанский технический университет, Саратовский государственный социально- экономический университет, Киргизский государственный технический университет им. И. Раззакова, Киргизский национальный университет им.Ж.Баласагуна, ISP Акнет - Бишкек, Beuth Hochschule fuer Technik Berlin (Германия), Lublin university of technology (Польша), Universidad de Alicante (Испания), Savonia university of applied sciences (Финляндия), Университет им. Пьера Мендеса (Франция). Сроки выполнения – гг. Доля КазНУ в 2013 г. – ,00 тыс.тг. «Профессиональная подготовка в области информационных и коммуникационных технологий в России и Казахстане, на основе Европейских стандартов квалификации». Координатор проекта Баяндинова С.М. Исполнитель: Актымбаева А.С. Сроки выполнения гг. Объем финансирования ,0 тыс.тг.
26 Персоналии докторов наук
27 Научная школа Бидайбекова Е.И. Разработка методической системы обручения информатике внесли исследования Теоретико-методические основы опережающего обручения программированию (Ж.К. Нурбекова) совершенствования обручения вычислительной информатике (Г.Б. Камалова), оценки качества электронных ресурсов по информатике (С.С. Усенов) электронной оценке учебных достижений (А.Е. Сагимбаева)…
28 Институт информатизации научная школа Нургалиевой Г.К. методологии и технологии информатизации всех уровней образования: высшего профессионального (Г.Б. Ахметова, Ж.А. Макатова, С.С. Тауланов); среднего профессионального (Р.Ч. Бектурганова, Ш.Х. Курманалина); среднего общего (А.И. Тажигулова, Е.В. Артыкбаева) и др. Д.п.н. Тажигулова А.И году кандидатская диссертация «Педагогические принципы конструирования электронных учебников», в 2009 г. – докторская диссертация «Методология и технология информатизации среднего образования». Д.п.н. Артыкбаева Е.В. докторская диссертация 2010 «Теория и технология электронного обручения в общеобразовательной школе»
29 Научная школа Егорова В.В. Информатизация инженерной подготовки проектной деятельности инженера педагога на основе IT (Шрайманова Г.С.) подготовки профессиональных кадров в области IT(Головачева В.Н.) информационно-математическая подготовка студентов технического вуза (Абдыгаликова Г.А.) и др.
30 Научная школа Шкутиной Л.А. Совершенствование профессиональной подготовки на основе интеграции IT и педтехнологий Дидактика формализации ЗУН на основе IT (Тажигулова Г.О.) Мультимедиасредств в педдеятельности (Аубакиров К.Ф.) Совершенствование производственной практики (Турсынова Ж.Ж.) IT и практической подготовки бакалавра транспорта (Курымбаев С.Г.) И др.
31 Methodology of diagnostics of intellectual and creative potential of students is adapted to work on mobile devices equipped with operating systems Android, Symbian OS, Windows Mobile, iPhone OS, Palm OS и BlackBerry OS. M-learning
34 Использованные источники George Siemens, 2006, amused.htm Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. Reviewing the trajectories of e-learning …) Vladimir Kukharenko learning.blogspot.com/2013/07/blog-post.html Vladimir Kukharenkohttp://kvn-e- learning.blogspot.com/2013/07/blog-post.html Сборник НИР и ОКР – Алматы: НЦ НТИ, Отчет по информатизации образования ЮНЕСКО. – Артыкбаева Е.В. Теория и технология электронного обручения в общеобразовательной школе: автореф. – Алматы, ….
35 Спасибо за внимание!
Еще похожие презентации в нашем архиве:
© 2024 MyShared Inc.
All rights reserved.