Скачать презентацию
Идет загрузка презентации. Пожалуйста, подождите
Презентация была опубликована 9 лет назад пользователемЕлена Ломовцева
1 IMS Customer Forum Russia 2014 New Era of Intelligence Moscow September 25 th И снова о кризисе (встряхивая барометр) Николай Демидов, Директор IMS Health Russia&CIS
2 Солнце всегда проглядывает сквозь тучи, предвещая их полное рассеивание Также и в кризисных ситуациях всегда есть свидетельства вероятного выправления положения IMS Health RAFM Moscow October 9,
3 3 Большое спасибо Саре Риквуд, Head of Thought leadership team in IMS Health, за предоставленные слайды, открывающие завесу над тем, как глобальная форма оценивает перспективы России.
4 Россия достаточно близка к ее «коллегам» по БРИК с точки зрения финансирования Будет ли изменение ВВП на душу населения приближать к более зрелому профайлу рынка? ,0005,000015, ,00025,00020, ,00050,00045,00040,00035,000 UK France Spain Egypt Indonesia Japan Nigeria 2012 GDP per capita (current US$) China Canada Brazil ArgentinaItaly India 2012 Out of pocket expenditure as % of THE Algeria Germany Colombia South Africa Vietnam Venezuela US Mexico Turkey Thailand Saudi Arabia Russia Romania Poland Pakistan Ukraine Developed countries Tier 1 Pharmerging Tier 2 Pharmerging Tier 3 Pharmerging Source: WHO, World Bank data IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
5 Потребление возрастает вместе с сокращением доли расходов из кармана потребителя COLOMBIA SAUDI ARABIA PAKISTAN VENEZUELA ALGERIA NIGERIA POLAND EGYPT UKRAINE INDONESIA ARGENTINA CHINA ROMANIA THAILAND RUSSIA BRAZIL INDIA TURKEY MEXICO S. AFRICA VIETNAM 2013 Per capita Pharma $ sales (LCD) % OOP Healthcare expenditure (Current PPP) Median= 35% Median = 86 Source: IMS Health Analysis, World Health Organization WHOSIS database, IMS Global market prognosis highlow 5 Медленное сокращение или даже отсутствие снижения бремени, возложенного на пациента, может долгосрочно благоприятно влиять на потенциал рынка IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
6 6 Rank Novartis 2 Sanofi 3 Roche 4 J&J 5 Bayer 6 Teva 7 Servier 8 Takeda 9 Merck & Co 10 Menarini India 14% 70% Market Share (%) # Country domiciled Mfs in top 20 Turkey 4% 11% S Arabia 35% 74% S Africa 49% 78% Romania 56% 76% Poland 48% 62% China 13% 26% Brazil 67% 78% Russia 57% 43% No. Country domiciled mnf in top 20 MNC market share Market share of top 20 manufacturers Russias top 10 Source: IMS MIDAS ex-manufacturer sales, MAT Jun 2014, RX bound. MNCs defined with a $5 Bn sales cap as for Jun 2014 Россия имеет относительно высокое доминирование мультинациональных компаний в сравнении со странами БРИК Концентрация производителей на развивающихся рынках Поможет ли локализация иностранных фармпроизводств увеличит долю локальных? Зависит от статуса. IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
7 7 9% 2% 5% 10% 0% 1% 11% 3% 4% 7% 6% 8% 7.4% 6.8% 0.6% NOVARTIS 7.1% 6.1% 1.0% AZ 6.0% ROCHE 0.9% 6.9% 1.6% 7.5% 5.9% GSK 3.3% 1.3% 4.6% 0.5% J&J 3.8% 6.1% 0.4% 1.8% 5.8% 1.8% 7.6% MERCK & CO TEVA 5.1% 1.0% SANOFI 4.3% 10.8% % age contribution from BRIC nations 9.1% 1.7% PFIZER 1.4% LILLY RussiaBIC Вклад стран БРИК в продажи 10 наиболее крупных мультинациональных игроков (2014) Source: IMS Health MIDAS Jun 2014, Rx bound. Note: BIC stands for Brazil, India and China Avg. contribution by Russia is 1.2% of top 10 company global sales -12% 17% 6% 2% 12% 5% -16% 5% 21% Growth in Russia sales ( ) Продажи в России в большинстве случаев растут и составляют в среднем 1.2% от глобальных продаж IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
8 Long term growth in Russian importance (09-14) PFIZER LILLY J&J GSK Recent growth in Russian importance (12/13) MERCK NOVARTIS ROCHE TEVA SANOFI ASTRAZENECA Рост в структуре доле продаж в России Source: IMS Health MIDAS Jun 2014, Rx bound. Note: Size of the bubble is denoted by sales of companies from Russia in 2014 Для большинства из мировой десятки, важность России либо последовательно росла или недавно увеличилась важность Россия растет в важности стабильно Россия снижается по шкале важности заметно Россия росла в значение для бизнеса, но недавно столкнулась со сложностями Недавнее улучшение рез-ов в РФ IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
9 9 88% 12% $10.8bn 2014 Specialty Traditional 100% 27% 2004 $1.8bn 73% Source: IMS Health MIDAS Jun 2014, Rx bound. И Россия находится на одном уровне с остальной Европой в плане эволюции рынка дорогостоящих препаратов (specialty drugs) 19% Traditional 100% % $117.4bn % 65% $195.5bn Specialty Europe Note: Europe excludes Russia and Turkey. The introduction of DLO in 2005 has resulted in the higher access of expensive specialist medicine like those for CVD, Diabetes and Oncology In 2008, the introduction of the seven nosologies system further increased access of the most expensive specialist treatment like haemophilia, cystic fibrosis, Gaucher disease, myeloid leukaemia and multiple sclerosis IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
10 Одна из особенность российского рынка – доминирование неоригинальных биологических препаратов, отмеченное в последние годы China Brazil Poland Hungary Czech Russia Slovakia India Source: IMS Health MIDAS Jun 2014, Rx bound. GENERICS VOLUME SHARE of UNPROTECTED MARKET % (SU) Будет ли изменения в подходах к финансированию здравоохранения воздействовать на потребление лекарств и вести к росту дженериковой замены? В России также наблюдалась редкая скорость проникновения дженериков. Однако перспективы неопределенны Интенсификация ценовой конкуренции и появление новых участников на развивающихся рынках будут препятствовать росту или поддержат сдвиг в сторону «комодизации» дженериковой модели OR IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
11 Россия демонстрирует, как и многие развивающиеся рынки, а также рынки восточноевропейских стран, доминирование брендированных дженериков Брендированные дженерики могут быть признаком сильной локальной индустрии, но также могут вести к более высокому ценовому уровню запатентованных лекарств для старых вышедших из под патента препаратов, отвлекая ресурсы от более инновационных лекарств 11 Slovakia % 74.8% Hungary % 71.1% Czech Republic % 73.8% Poland % 85.9% Russia % 69.5% India % 94.6% China % 71.3% 100% 49.6% Brazil 50.4% 12.2 Source: IMS Health MIDAS Jun 2014, Rx bound. UNBRANDED BRANDED IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014
12 Ситуация с успешными ланчами в РФ (Rx) заметно отличается от европейской Достижение >$60mn* в течение первых 5 лет: Achieving >$25mn* within 5 years of launch: Specialist launches account for three of the four The biggest of the four major launches, is a biosimilar With two of the top four launches coming from local producers, global companies have lot to seek in terms of potential o To boost development of the domestic industry the government has pledged financial support of RUB185 billion, the majority of which will be directed towards drug discovery, with the remainder reserved for upgrading manufacturing facilities Genfaxon (Tuteur) Q ($77.2mn) Yaz(Bayer) Q ($29.2mn) 12 Source: IMS Health MIDAS Year Rx bound, Non Generic products. *sales for 2013 as per ex-manufacturer prices Coagil-VII (Pharmstandard) - Q ($60.8mn) Isentress (Merck & Co) Q ($30.2mn) Два из четырех крупнейших ланча принадлежат отечественной форме
13 Последние наиболее успешные ланчи в Европе принадлежат к сфере specialist и направлены на фокусные пациентские группы Achieving >$540mn within 5 years of launch* MAT : All launched into areas of high unmet need: Prostate Cancer Multiple Sclerosis Diabetes Rheumatoid / Psoriatic Arthritis Antipsychotic depot formulation Osteoporosis Hep C Macular Degeneration Specialty Products dominate Gilenya (Novartis) Feb 2011 ($817mn) Zytiga (J&J) Aug 2011 ($1.07bn) Victoza (Novo Nordisk) July 2009 ($554mn) Afinitor (Novartis) Aug 2009 ($424mn) Achieving >$400mn within 5 years of launch* MAT : Simponi (J&J / MSD) October 2009 ($536mn) Source: IMS MIDAS June 2014 Invega Sustenna (J&J) April 2011 ($536mn) Prolia/Xgeva (Amgen/GSK) June 2010 ($540mn) 13 Eylea (Bayer/Regeneron) Launch October 2012 ($462mn)
14 Россия остается ключевой страной для глобальных игроков 14 Медленный рост среди всех стран БРИК, однако прогноз для России демонстрирует устойчивость перед лицом сокращения роста, которая поможет стране войти в ТОП-10 мировых рынков к Инновационные продукты имеют сильные позиции из-за спроса и организации потребления, лидирует онкология с устойчивым ростом и привлекательный для новых ланчей продуктов из портфеля мультинационалов Рынок с сильной ролью мультинациональных компаний, и опережающим ростом оригинальных брендов – опора для мультинационалов; Россия формирует 1,2% мировых продаж и для многих эта доля растет Также как и другие развивающиеся рынка, Россия a не до способствует ланчам новых химических продуктов глобальных игроков, и ситуация не улучшается. Однако большая часть мультинационалов продолжает видеть в России перспективный рынок Последние успешные ланчи в России включают 2 продукта отечественного производства/других развивающихся рынков. Признак силы локальных игроков, но и проблема для мульнационалов, ищущих возможностей для ланча свежих глобальных продуктов, часто онкологических или специализированных Россия обладает большим размером и значением роста наряду с потенциалом перейти к более зрелой фазе развития рынка, что является привлекательным для мультинационалов. 6
15 Source: Ministry of Economic Development RF 0,5 1,3 3,4 Negative Optimistic Baseline 1,6 0,6 -0,2 1,1 GDP growth, % GDP forecast Macroeconomic outlook IMS Health RAFM Moscow October 9,
16 Source: State Statistics Committee Macroeconomic outlook Q213Q113Q214Q114Q413Q313 growth, % Реальный располагаемый доход, % к прошлому году -0,2! Population income IMS Health RAFM Moscow October 9, Q314
17 Source: Ministry of Economic Development RF, State Statistics Committee Negative Optimistic Baseline 1,6 2,5 0,6 3,2 -0,2 1,1 0,5 1,3 3,4 growth, % Кризис: ключевой вопрос – долго- или краткосрочный фактор Macroeconomic outlook Q213Q113Q214 Q114 Q413Q313 -0,2! Real disposable per capita income, % vs SPPY GDP forecast harbingers of crisis IMS Health RAFM Moscow October 9, Q314
18 Source: State Statistics Committee Macroeconomic outlook Q213Q113Q214Q114Q413Q313 growth, % Инфляция, % к прошлому году Inflation IMS Health RAFM Moscow October 9, Q314 Уровень максимального прироста распологаемого дохода за 2013 – 1-3 кв 2014
19 Политические трения смешали карты прогнозирования будущего экономики России. Как часть экономики форма также оказалась в неорпеделенности Macroeconomic outlook война санкций усилится острая девальвация Негативные ожидания, реальные и мнимые протекционизм возрастет цена денег острый бюджетный дефицит Возможное завтра - девальвация на >15% с начала > снижение конкурентоспособности импорта - преимущество для локальных продуктов в тендерах -> новая угроза для импортных дженериков - осложнение доступа к финансовым ресурсам - ценовое регулирование не усилено - рост сохраняется - финансирование остается на том же уровне Сегодня Влияние замораживание ланчей усиление регулирования цен банкротство дистрибуторов сокращение финансирования экспансия «дженеркизации» сокращение потребления сворачивание реформ ВВП будет сокращаться переход к реимберсменту после 2017? IMS Health RAFM Moscow October 9, долгосрочное падение цен на нефть
20 Source: Ministry of Economic Development RF, State Statistics Committee Проблема в том, что мы склонны смешивать длительные тренды, связанные с остыванием экономики, факт, что рост рынка больше не может быть double digit и опасения, вызванные внешнеполитическим кризисом IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014 Возможно, это является справедливым. Однако, что касается рынка, то есть достаточное количество свидетельств, что рынок становится зрелым и просто требует действий по корректировке организации потрбления, оставаясь при этом достаточно стрессоустойчивым. 20
21 Political tensions shuffle the cards of the future economic prediction in Russia. Pharma stays in uncertainty as is being within Macroeconomic outlook war of bans to be enforced sharp currency devaluation negative expectations real and alleged expansion of genericarisation increased cost of money state budget shortage Future risks - currency devaluated by 15% since beginning > strict impact on import - new benefits for locally made drugs (in tenders) -> imported branded generics under increased threat - increasing cost of money - no enforcement of price reg so far - no break of growth trend - no reduction of funding (not planed) Today Impact launches to be frozen prices regulation to be enforced whls bankruptcy reduction of funding for HC expansion of genericarisation decrease of consumption further reforms roll up GDP to decline in next years reimbursement post 2017? Have you asked yourself what will happen with all the current fears and negative predictions on the next day such changeable political wind will change? IMS Health RAFM Moscow October 9,
22 IndicatorRUB$EUROPacks Value H12014, Bln Growth H114 vs H1137%-5%-9%0% Pharma market growth in H H114H H114 2,45 H113 2,45 Retail Hospital Reimbursement ValueVolume -7%-7% +7%+7% 10% -9% 0%0% -0.4% 4%4% SALES BY VALUE, RUB BLN SALES BY VOLUME, BLN PACKS Source: IMS Health. TRD prices IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014 Market grew by 7% in H114 YoY supported by double digit growth rate in retail and hospital segments 22
23 Pharma market growth in H % 214,9 H ,8 236,2 H ,6 Regional Reimb Federal Reimb Hospital Retail SALES BY VALUE, RUB BLN Source: IMS Health. TRD prices, *preliminary data for Regional Reimbursement 0% H114 2,5 H113 2,5 -17% 32% 10%10% IndicatorRUB$EUROPacks Value H12014, Bln Growth H114 vs H1138%-4%-8%0% -7%-7% 10% -9% -0.4% 4%4% Crisis? What crisis? SALES BY VOLUME, BLN PACKS Value Volume IMS Health RAFM Moscow October 9,
24 Pharma market growth in H1 2014: Segments financed by state +4,7% H ,6 18,4 13,9 H ,7 Regional Reimb Federal Reimb Hospital SALES BY VALUE, RUB BLN Source: IMS Health. TRD prices, *preliminary data for Regional Reimbursement +3,1% H114 0,365 H113 0, % 32% -7%-7% 10% -9% 4%4% Half of the year results in segments primarily financed by state should be treated carefully SALES BY VOLUME, BLN PACKS the strange dynamics in DLO/Regional reimbursement in 1H 2014 is mainly caused by technical factors related to change in phasing of purchase and supply, which was mainly caused introduction of new regulation. The changes with purchases pattern are highlighting the shifts in priorities taking place in various branches of state pharmaceutical provision. Volume Value IMS Health RAFM Moscow October 9,
25 Source: IMS Health. Retail market –TRD prices; excluding FS Drivers Rx outpace OTC due to high base effect of the Q113 IMS Health RAFM Moscow October 9, MAT H ,2 177,8 232, ,9 OTC sales RX growth OTC growth 4,0 3,0 2,0 1,0 0,0 3,0 3,1 2012MAT H114 3, ,2 SALES BY VALUE, RUB BLN SALES BY VOLUME, BLN PACKS ValueVolume Retail market evolution Thought the high base effect was a key negative factor for the dynamics of OTC only in H114 there is a long term tendency of growth slow down observed both by value and volume terms 25
26 Pharma retail market growth in H H114H Food supplements Rx OTC Value 7,4% +10% 13% 15,8% SALES BY VALUE, RUB BLN Source: IMS Health. TRD prices IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014 Food supplements enjoyed free pricing and outpaced drugs by growth, while OTC suffered from high base of 2013 OTC showed the lowest sales dynamics among key groups of pharmacy goods, very rare happened in the past -> sign of crisis 2 nd quarter was better than 1 st for all 3 categories In FS the growth was driven by price increase mainly while in Rx it was determined by switch to more expensive brands and stabile consumption level Comments on dynamics 26
27 Retail market growth in Jan-July of 2014 Source: IMS Health.*-data at TRD prices, Drop-out products are excluded due to low figures Comments on dynamics Retail market returned to the double digit growth in Q2 driven by Rx products Growth rate has accelerated from 8% YoY in Q1 to 12% in Q2 Sales growth YoY is impacted by high base effect of the 1st quarter of last year amid a flu epidemic OTC grew by only 7% YoY in H114 while Rx shows +13% Despite of the complex environment on macro level, retail market growth in 2014 has high probability to come to last year's result Total Growth 10% New products 1,1% Volume 1,2% Structure 7,9% Price 2,2% Drop-out products* 0,0 Growth components* IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014 Out-of-pocket market grew by 10% YoY in Jan-July of
28 Source: IMS Health, TRD prices, OTC products Price segmentation dynamics in Share by value, Rub, %Share by volume, packs, % Retail sales of OTC products the inexpensive products has been removing from consumption with a rather high speed over the last years upper price segment has been doubled in terms of value and volume the biggest segment with median price has absorbed a significant portion of consumption from the lowest IMS Health RAFM Moscow October 9,
29 Source: IMS Health. Data at TRD prices, Drop-out products are excluded due to low figures Retail market growth Growth structure on retail market The shift of consumption structure is the only driver for EDL segment EDL accounted fro 1/3 of total retail sales by value Relatively low price increase comes from Non EDL segment only H1 data shows that currency devaluation is not transformed into inflation on retail market Decline in purchasing power together with rising competition constrains price increase for Non-EDL products Volume Structure 8,9% Price 1,1% -0,1% Total Growth 7% New products 11% Total GrowthNew products Volume StructurePrice 0,0% Non-EDL EDL IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014 Decline by volume is offset by shift in consumption towards more expensive products 29
30 E2014E Total Pharmaceutical market Sales LC$B (ex-mnf), % 13% 2016E Source: IMS Health, *Local office estimation on Sept 14 Long term forecast 2017E2018E Political situations add new uncertainties in a long range. But currently the affect is not looking as strong. IMS Health RAFM Moscow October 9, % Wild card Duration and scale of external political tensions +8-10% 30 IMS MP Apr14 IMS LO* Sept14
31 Drivers Constraints Long term forecast. Summary Weak macroeconomic outlook Potential regulatory enforcements, e.g.: extensions of limits for import products ban for promotion EDL price control disproportionate strengthening Economy improvement Epidemic situation, aging population OTC: remaining space for price increase Rx&OTC: Demand for modern treatment and for substitution Rx&OTC: New categories expansion Government to confirm commitment to finance DLO/hospital Doctors awareness increase The combination of Drivers and Constrains is currently challenged by Wild Card like never in the past IMS Health RAFM Moscow October 9, 2014 Wild Card Duration and scale of external political tensions 31
32 In nature everything is organized in a perfect way. Lets transfer it to business IMS Health RAFM Moscow October 9,
Еще похожие презентации в нашем архиве:
© 2024 MyShared Inc.
All rights reserved.