Современное состояние и тенденции развития консультационной службы в сельском хозяйстве Contemporary situation and tendencies in agricultural extension.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
Издержки, Спрос и Предложение (Реальные примеры) Павел Васильев BA Marketing MSc International Marketing & Brand Management.
Advertisements

Casual Mobile: От традиционных игр для загрузки к мобильным играм Casual Mobile: a journey from Casual PC to Mobile game development Askold KALNISKY, CEO,
© 2005 Cisco Systems, Inc. All rights reserved. BGP v Route Selection Using Policy Controls Using Multihomed BGP Networks.
The Stock Market What Is It?. Introduction Why do people start businesses?
Автор – Дэвид Бэтти By Dave Batty 2/2014 T Введение в «Наставничество в Тин Челлендже» Teen Challenge Staff Training Course T iTeenChallenge.org.
A S ANY LANGUAGE IN THE WORLD A SIGN LANGUAGE HAS MANY ADVANTAGES. F IRST OF ALL, IT IS QUITE RICH TO SHOW THE MOST IMPORTANT MEANINGS THAT EXIST IN ALL.
Broadsheets and tabloids.. Newspaper…What is it? The newspaper is a resource that contains some information. The content of the newspaper can be both.
ЛЕКЦИЯ 1. Понятие финансирования. Основные принципы финансирования ИКС.
Lee Torrens. ТЕНДЕНЦИИ, УГРОЗЫ и УСПЕХ В МИКРОСТОКЕ Trends, Threats and Success in Microstock.
Talk-show A Hard Question. LOST in the Internet (потерянные в Интернете)
M-learning Vs M-teaching. Objectives of the project To know about M-learning and M-teaching To show pros and cons of M-education To know the opinion of.
WHO ARE THE GOTHS ?. WHY DO PEOPLE BECOME GOTHS? Most Goths become Goths because they have been spurned by 'normal' society because the way they want.
© 2006 Cisco Systems, Inc. All rights reserved. MPLS v Complex MPLS VPNs Introducing Central Services VPNs.
Made by Yana Strilets and Yelizaveta Fedorko Form 11 Luganka secondary school Teacher : Liuta O.G WHAT DO YOU KNOW ABOUT IT?
The main problem between generations. There are many problems between parents and their children. It can be differences between the views of the younger.
If you are ready for the lesson, let's start. What kinds of schools do you know? Public school State school Boarding school All – boys school All – girls.
Education in Uganda By: Nick Gilfoy. Education Every one needs education in their life. To us education is a given right, while in countries like Uganda.
EDUCATION IN GREAT BRITAIN. New Words the system of education – система образования the system of education – система образования the state school – государственная.
Taking out Money from a Cash Machine Authors: Aleksey Ermolaev, Daria Zaitseva, Maria Leontyeva, Anatoly Leshchev, Form 10 pupils Teacher: V. V. Sergoushina,
How does media affect our lives? Elizaveta Michsherina 9 B.
Транксрипт:

Современное состояние и тенденции развития консультационной службы в сельском хозяйстве Contemporary situation and tendencies in agricultural extension in the world А. Van den Ban Wageningen University, Netherlands

TOPICS TO BE DISCUSSED темы для обсуждения Tasks of agricultural extension Задачи ИКС Different decisions farmers have to make Различные решения, которые должны принимать сельскохозяйственные товаропроизводители (СТП) Different kinds of knowledge and information Различные виды знаний и информации

TOPICS TO BE DISCUSSED темы для обсуждения Agricultural Knowledge and Information System Различные источники информации и консультаций (советов) Privatisation of extension Приватизация консультационной службы Conclusions Заключение

The most important task of extension is- to teach farmers how to make better decisions, not to tell them which decision they should take A.V. Chayanov Основная задача ИКС – научить товаропроизводителя принимать оптимальные решения, но не навязывать эти решения А.В. Чаянов

Farmers differ in their Производители различаются по их: 1. Goals Целям 2. Agro-ecological situation Агроэкологической ситуации 3. Resources Ресурсам 4. Access to and power in markets Доступу к рынкам и влиянию на них

5. Technological options Выбору технологии 6. Investments Инвестициям 7. Farming system Системе ведения хозяйства 8. Integration of branches Интеграции отраслей Farmers differ in their Производители различаются по их:

9. Use of markets Использованию рынков 10. Combination of farming and other sources of income Комбинированию различных источников дохода (включая непосредственно сельскохозяйственное производство)

Farmers differ in their Производители различаются по их: 11. Collective decision making Коллективному принятию решений 12. Increasing capabilities and motivation of workers Повышению способностей и мотивации работников 13. Transfer of farm to next generation Передаче хозяйства следующим поколениям 14. Finding and using knowledge Поиску и применению знаний

Investments in knowledge can give a high rate of return Public and private good Excludable Subtractable Toll goods This influences the incentives to develop and share knowledge Much agricultural knowledge is developed by farmers Инвестиции в производство знаний могут дать высокую норму доходности Общественный и частный товар Исключаемый Вычитаемый Облагаемый пошлиной Это побуждает к развитию и распространению знаний Значительное количество сельскохозяйственных знаний выработано самими СТП

Studying agricultural knowledge and information systems helps to discover - gaps in the knowledge which is developed - bottlenecks for sharing knowledge Изучение сельско- хозяйственных знаний и систем информации помогает выявить: - Пробелы в производимых знаниях - Узкие места в распространении знаний

1. In an effective AKIS farmers influence research priorities. 2. Who decides on these priorities in Russia? 3. What are the incentives for sharing knowledge? Do specialists in different disciplines share their knowledge? 1. В эффективно работающих системах информации и сельскохозяйственных знаний товаропроизводители влияют на приоритеты исследований. 2. Кто в России определяет приоритеты? 3. Каковы побудительные мотивы, чтобы поделиться знаниями? Делятся ли своими знаниями специалисты разных направлений?

How are capabilities and motivation of workers on large enterprises enhanced? Do households with small farms have the power to influence priorities of research and extension? Каким образом усиливаются способности и мотивация работников в крупных хозяйствах? Достаточно ли влиятельны мелкие хозяйства, чтобы оказать влияние на приоритеты исследований и ИКС ?

Farmers can be provided with information and advice by: 1. Government extension services 2. Agricultural schools 3. Farmers associations 4. Studyclubs 5. Commercial consultants 6. Companies selling inputs and marketing products 7. Farm papers 8. Non-governmental organisations 9. Internet 10. Successful colleagues; this source is usually most important Производителей могут обеспечивать информацией и консультациями: 1. Государственные ИКС 2. Сельскохозяйственные школы 3. Ассоциации производителей 4. Учебные клубы 5. Коммерческие (частные) консультанты 6. Компании-производители ресурсов и продуктов 7. С.-х. издания 8. Негосударственные организации 9. Интернет 10. Успешные (получившие положительный опыт) коллеги – это наиболее важный источник

Many government extension services have been privatised, because 1. government has to reduce budget 2. consultants are forced to give advice which helps farmers to increase their income 3. Lack of understanding how extension works by economists 4. Extension increases agricultural surpluses 5. Farmers become more specialised Многие государственные ИКС были приватизированы, поскольку: 1. Правительство вынуждено было сократить бюджет 2. Консультанты вынуждены давать советы, ориентированные на увеличение доходов СТП 3. Недостаток понимания у экономистов, как работает ИКС 4. ИКС стимулирует перепроизводство продукции 5. Усиливается специализация самих производителей

Privatisation influences flow of information: 1. Trade secrets of commercial consultants 2. sharing information by learning from farmers and by making research findings freely available 3. Extension agents learn less from farmers Приватизация оказывает влияние на поток информации: 1. Коммерческая тайна частных консультантов 2. Получение информации непосредственно от товаропроизводителей и при предоставлении свободного доступа к результатам исследований 3. Сотрудники ИКС в меньшей степени учатся у самих товаропроизводителей

A privatized extension organisation Приватизированная ИКС - Has to use profitable extension methods - Вынуждена использовать только приносящие прибыль методы работы

Conclusion Заключение Society is changing Agriculture is changing Agricultural extension has to change towards a pluralistic system Learn from farmers which changes are desirable Общество меняется Сельское хозяйство изменяется ИКС также вынуждена меняться в сторону многообразия Учиться у СТП, добившихся желательных изменений