Тема исследования: «Коммуникативный метод обучения как важный фактор развития интеллектуализации учащихся при изучении иностранного языка»

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
Hello, boys and girls! Hi to you all. I am your new friend. My name is Peter. I am ten. I live in Brighton. I live in Park Street.
Advertisements

Найди продолжение После окончания демонстрации изменения не сохранять! Хмеленок Николай Павлович Вопросительные предложения.
Lesson 2. How to say hello & goodbye ?. When we first meet someone whether it is a person we know or someone we are meeting for the first time, we will.
English Grammar In Use Present Perfect and Past Simple.
SCHOOL. TALKING ABOUT HOLIDAYS. Hello! Nice to see you again!
English Grammar In Use Present Perfect and Past Simple.
ПРЕЗЕНТАЦИЯ на тему: « Диалогическая речь в английском языке ».
ЗАДАНИЯ НА СОСТАВЛЕНИЕ ПИСЬМА ЛИЧНОГО ХАРАКТЕРА Task 1. You have received a letter from your English-speaking pen-friend Mary who writes... was great to.
Those who know nothing of foreign languages know nothing of their own. It is never too late to learn. Live and learn. New language as a new world. Knowledge.
1. Do you have a lot of friends? Yes, I can say that I have quite a lot of friends. But I have only two special ones. We spend plenty of time together,
Test Поставьте предлоги там, где это необходимо Поставьте предлоги там, где это необходимо 1. Do you work … an office ? No, I work … a factory. Do you.
Take me back to prison. There was a king who thought that he could paint very well. His pictures were bad. But the people were afraid of the king. They.
205 Всего заданийВремя тестированиямин. Введите фамилию и имя Тест по английскому языку Тема: Местоимения Автор: Булхараускене М.П. Начать тестирование.
Which is the best age for marriage? Made by Dmytro Pereckrestenko.
Правило написания английского письма.. 1. Адрес. 2. Дата 3. Обращение 4. Благодарность. 5. Извинение. 6. Выражение надежды на здоровье. 7. Выражение темы.
Writing letters Правила написания личного письма..
СИТУАТИВНОЕ ОБУЧЕНИЕ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ Еременко Я., Ермакова А.
Once upon a time (однажды) there was a girl called Little Red Riding Hood. Together with mum, lived in a big forest.
hi I'm Alice, I want to tell you about the apartment of your dreams привет я алиса я хочу вам рассказать о квартире своей мечты.
Take one minute to prepare a talk on the following subject. Take notes if you like and remember to include reasons and examples. You should then speak.
Транксрипт:

Тема исследования: «Коммуникативный метод обучения как важный фактор развития интеллектуализации учащихся при изучении иностранного языка»

Цель исследования: «Развитие личности школьника, способной и желающей участвовать в межкультурной коммуникации на изучаемом языке и самостоятельно совершенствоваться в овладеваемой им иноязычной речевой деятельности»

Задачи исследования: способствовать формированию коммуникативной компетенции у учащихся; организовать работу каждого учащегося посредством моделирования учебных ситуаций общения на уроках английского языка; подготовить учащихся к применению знаний и умений в реальном общении посредством урочной и внеурочной деятельности; способствовать формированию у учащихся навыков работы в группах при решении разных проблем, требующих проявления соответствующих коммуникативных умений.

Основные признаки коммуникативности. Целенаправленный характер речевой деятельности.Целенаправленный характер речевой деятельности. Мотивированный характер речевой деятельности.Мотивированный характер речевой деятельности. Наличие взаимоотношений с собеседником.Наличие взаимоотношений с собеседником. Использование предметов обсуждения.Использование предметов обсуждения. Использование речевых средств.Использование речевых средств.

Общение на уроках. Естественное/ реальное Смоделированное Официальное Личное В вероятных УРС В невероятных УРС I am on duty today. Can I go to the blackboard? Whats happene d to you? You want to buy some food at the market. Cosmonauts meet aliens and tell them about life on the earth.

Приёмы практической реализации коммуникативного подхода к развитию умений и навыков иноязычного общения.

I. Приём преднамеренного создания различий в объёме информации у партнёров по иностранному общению. MondayTuesdayWednesda y ThursdayFridaySaturdaySunday I am going for a walk with my friends at 4. I am going to clean my room at 3. I am going to go to the disco at 8. I am going to the art exhibit ion at 2.

Речевые образцы. Invite: Would you like to…+time and place. Refuse: Im sorry. Im afraid I cant…+reason. Invite again: Could you… instead? Accept: Yes, thanks. Only…+change time.

II. Приём использования различий в точках зрения. Пример. Коммуникативно- языковая игра «Моё представление о тебе» (My View of You) He/she always…. He never…. He seldom…. He often…. He usually…. He hardly ever….

III. Приём перекодирования информации. Student A Elizabeth Smith is a secondary school teacher. She is … years old. She was born in Dundee, where she lives now in …. She is married and has two sons: one is 8 and other is 2 years his junior. Mrs. Smith graduated from… in Student B Personal Survey Sheet. Name: Age: 28 Place of birth: Occupation: Professional training: college of education. Marital status: Number of children: Their age: Present address: 8, Park Lane

IV. Приём ролевой игры. Salesman Greet and ask what the shopper wants. Ask about size. Reply negatively. Offer another colour. Offer another style. Reply. Shopper Greet. Reply. Reply. Ask about colour. Reject. Agree. Ask about price. End the conversation politely.

v. Приём использования вопросников. Пример. (Find Someone Who…) 1. plays the guitar; 2. often goes to the cinema; 3. has three brothers; 4. went to bed late last night; 5. was born in December.

Моделирование ситуации общения в процессе обучения иностранному языку

Тема: «Приём сверстников, приехавших из другой страны»

I. Meeting in the Airport. Michael: Good afternoon! Im pleased to welcome you in Belogorsk. I am Michael, your guide. Alice: I am Alice Adams. This is Bert Brown, Cecily Corn, Dick Dawson. Michael: Glad to meet you. When you receive your luggage and pass the passport control, we shall meet the families with whom you will stay. Look! Some people have come to meet you. Its Peter and his parents. Hello, Peter! May I introduce to you our English guests? Peter: Glad to meet you. I hope your journey was pleasant! Bert: Very nice, thank you.

II. Размещение гостей. Знакомство с семьями. -Alice, my family invites you. I live with my parents and my grandmother. My father is in Moscow now. He is a journalist. My mother is a teacher. -Have you any brothers or sisters? -I have a sister. She is married. Her husband and she live not far from our place. - Have they any children? - Oh, yes. They have a boy and a girl. - Its very nice.

III. Получение багажа. ( Повторение притяжательного падежа с именами собственными) - Here is our luggage. Whose rucksack is this? - I think its Alices. - And that parcel? Is it Jacks? - No, it isnt. Its Franks.

IV. Знакомство с квартирой. (Повторение структуры There is/are, употребление предлогов)

-What rooms are there in the place you live in? - What is there in your room? - Are there any beds in it? - Are there any carpets on the walls or on the floor? -What have you got in the kitchen?

-What time do you go to school every morning? -What subjects do you have at school? -What is your favourite lesson? Why? - Do you like to study at school? Why? V. Посещение школы.

VI. Достопримечательности города Белогорска.

Данная ситуация завершается написанием сочинения.

Town Where I Live. My native town is situated in Amur Region. There are no theatres and avenues in my town, but I like it because I was born here, my parents live here. You may think that the life in our town is very dull, but you are mistaken. And Ill try to prove it. Every morning you get up and breath in fresh air. My town becomes more beautiful in early spring. Those who want to have a fun can go to the park and have a rest there. Those who prefer dancing may go to a disco. Its very popular with young people. You may go to the cinema and watch film there. There are some good cafes in my town. I am sure youll like it there if you want to have ice-cream or coffee or just have a talk with your friends.

Результаты регулярного анкетирования родителей учащихся, подтверждающих рост мотивации к изучению английского языка. Цель исследования: выявить отношение учащихся к английскому языку, доминирующий мотив учения по этому предмету. Была использована анкета для родителей «Мотивация учебной деятельности» (методика Юркевич В.С.)

Анализ результатов исследования. Количество родителей, принявших участие в анкетировании УЧ.ГОД УЧ.ГОД2009 УЧ. ГОД 46 ИЗ 5244 ИЗ 5247 ИЗ 52

. Уровень развития познавательной потребности к изучению английского языка УЧ.Г. (7 КЛАСС) УЧ. Г. (8 КЛАСС) 2009 УЧ. Г. (9 КЛАСС) Целенаправленная познавательная деятельность по предмету. 45%47%48% Любознательность 43%45%46% Низкий уровень развития познавательной потребности к изучению английского языка 12%8%6%

Вывод: исследование показало рост уровня мотивации учеников к изучению английского языка, произошло изменение соотношения качественных показателей среди мотивированных учеников: любознательность переросла в целенаправленную познавательную деятельность.

«Гостиница» Alice Adams Cecily Corn Irene Irvine Gloria Grand Eva Ester Frank Foreman Jack Jackobson Mary Morris Rona Rex Margaret Keith Olivia Osborne Tracy Thompson Nicholas Norman Patric Person

- Hello! My name is Nicholas Norman. I dont often go to parties, and I dont like to go to the cinema. Im too busy to go to the theatre, but sometimes I find time to go to the stadium and have a game of tennis. I dont smoke and I dont like to go to bed late. I dont often go to the doctor. Im a healthy man. I live alone. I havent got a family yet. Im too busy to have a pet. - Hi! My name is Gloria Grand. I am 28. I am a journalist. I am not married. I enjoy talking to other people, having a good meal, listening to music and dancing. I like visiting my friends. I like my job. I think its very interesting - Hi! My name is Gloria Grand. I am 28. I am a journalist. I am not married. I enjoy talking to other people, having a good meal, listening to music and dancing. I like visiting my friends. I like my job. I think its very interesting

Приезд туристов в гостиницу.

Заполнение гостиничных бланков. -Good morning, sir. Can I help you? -My names Gloria Grand. I believe you have a room booked for me. -Just a second. Yes, its a single room with bath on the third floor facing the park. Just bed and breakfast, right? -Yes, thats right. What time is breakfast? -From 8 to 10, sir. -Would you call me at 7,45, please? -Certainly, sir. Just sign here. -Is that all? -Yes, sir. Here is your key. Room 327 on the third floor. Ill have your luggage sent up.

Знакомство с достопримечательностями Лондона.

Любимый вид транспорта. I like to travel by car very much because its comfortable. When I travel by car I can visit any places which I like and take my friends with me. I dont travel by plane because its dangerous. I have gone to Komsomolsk- on- Amur by car this year. I have a dream to go around the Earth by car. I think that my dream will realize.

Написание рассказа о путешествии.

Practice Makes PerfectPractice Makes Perfect « Повторение – мать учения»

Подчеркните прилагательные, которыми бы вы описали мастер-класс. Important, significant- unimportant, insignificant Interesting- dull, boring Difficult- easy Bright, colorful- dull, colorless Constructive- destructive Correct- incorrect Educated- uneducated Experienced, qualified-inexperienced, unqualified Necessary, required- unnecessary, optional Original- ordinary, banal Understandable, clear- unclear, not clear