By Dr. Steven Williams Family Systems. Др. Стивен Вильямс Cемейные системы.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
ЭЛЕКТРОННЫЙ УЧЕБНО- ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЙ ПРОЕКТ Сафонова Ольга Петровна Волгоградский государственный университет.
Advertisements

Everybody knows there is no one close than mother on Earth. The moment we are born we are surrounded by her warmth and care. Growing up we tell her our.
ПРАВА И ОБЯЗАННОСТИ В СЕМЬЕ FAMILY RIGHTS AND RESPONSIBILITIES (интегрированный урок обществознания и английского языка для учащихся 7 – 8 классов) ПРЕЗЕНТАЦИЯ.
The main problem between generations. There are many problems between parents and their children. It can be differences between the views of the younger.
10 класс. Раздел 2. Урок 6 Тема: «Семья и брак» Family and marriage Учебник «Happy English. ru» Кауфман М.Ю. Учитель: Макое Е.Ф.
Love And Marriage. You choose what life you would like to have You are a creator of your life. It can be a wonderful happy marriage or… Or you can get.
Education in Britain Schools Childhood the child is very short: in 4 years of age he had already started school time. In school, the child must be recorded.
By Dr. Steven Williams Family Therapy: Basic Theory.
BRITISH YOUTH. Most 18 and 19 year- olds in Britain are quite independent people.
A poem on Children. Why God Made Teachers ? God understood our thirst for knowledge, and our need to be led by someone wiser; He needed a heart of compassion,
Выполнила учитель английского языка МБОУ СОШ с.Субханкулово Сираева Л.Р.
Walt Disney, a famous American producer, made some of the world's most magical films.
1. Do you have a lot of friends? Yes, I can say that I have quite a lot of friends. But I have only two special ones. We spend plenty of time together,
Family Relationships (Семейные Отношения). Family How could you describe the word family? First of all family means a close unit of parents and their.
Domestic Violence and Abuse. Understanding of domestic violence and abuse An abuser doesnt play fair. Abusers use fear, guilt, shame, and to keep someone.
It's great to be a teenager. It's fearful to be a teenager. Being a teenager is romantic. It's fun to be a teenager. It's not easy to be young.
Cycling Koroleva Dasha сlass 11 School 3. The bicycle is old enough - more than a hundred years of age. Its first prototype appeared in 1791 in France.
EDUCATION IN GREAT BRITAIN. New Words the system of education – система образования the system of education – система образования the state school – государственная.
ЦЕННОСТИ СОВРЕМЕННОЙ БРИТАНСКОЙ СЕМЬИ (на материале англоязычной прессы) Доклад Судаковой Н. ученицы 10 «а» THE VALUES OF a MODERN BRITISH FAMILY (based.
Bad and Harmful Habits. Working on a computer, watching TV When you do it one or two hours its not bad. You can get a lot of new information, it helps.
Транксрипт:

By Dr. Steven Williams Family Systems

Др. Стивен Вильямс Cемейные системы

The Family as a System

Семья как система

General Statistics: Nuclear Family (two opposite-sex parents w/kids) is less than 25% of all U.S. households About 1/3 of all U.S. babies born out of marriage – in Sweden, more babies born out of marriage than in marriage Demographers in U.S. project that over 1/2 of children born in 1990s will spend at least part of their life in single-parent home Abortion: in Russia 1.7 million annual births compared to 2.1 million abortions Same-sex marriages legal in NL, Canada and Vermont (USA) Euthanasia legal in NL and in Oregon (USA) In NL prostitution is a legal/taxable business

Общая статистика: Полные семьи (двое разнополых родителей и дети) составляют менее 25% всех семей в США Около 1/3 всех американских детей рождаются вне брака – в Швеции вне брака рождается больше детей, чем в браке По оценкам американских демографов больше половины всех детей, родившихся в 1990-х, проведут по крайней мере часть своей жизни в семье с одним родителем Аборты: ежегодно в России миллионов родов и 2.1 миллионов абортов Однополые браки узаконены в Голландии, Канаде и штате Вермонт (США) Эвтаназия узаконена в Голландии и штате Орегон (США) В Голландии - проституция это законный/налогооблагаемый бизнес

The process of family development

Процесс созидания семьи

The family life cycle (Duvall, 1977)

Жизненный цикл семьи (Дюваль, 1977)

10 to years 2 yrs 2.5 yrs 3.5 yrs 7 years 8 years years Married couples (without children) 2. Childbearing families (oldest child, birth – 30 months) 3. Families with preschool children (oldest child 30 months – 6 years) 4. Families with schoolchildren (oldest child 6 – 13 years) 5. Families with teenagers (oldest child 13 – 20 years) 6. Families as launching centers (first child gone to last child leaving home) 7. Middle – aged parents (empty nest to retirement) 8. Aging family members (retirement to death of both spouses) Goldberg & Goldberg `

От 10 до 15 + лет 2 года 2.5 года 3.5 года 7 лет 8 лет лет Супруги (без детей) 2. Семьи с новорожденными – маленькими детьми (старшему до 30 месяцев от рождения) 3. Семьи с детьми дошкольного возраста (старший ребенок от 30 месяцев – до 6 лет) 4. Семьи с детьми школьного возраста (старший ребенок 6 – 13 лет) 5. Семьи с подростками (старшему 13 – 20 лет) 6.Семья как стартовая площадка (от ухода первого и до ухода последнего ребенка) 7. Родители среднего возраста (пустое гнездо и до пенсии) 8. Пожилые члены семьи (от пенсии до смерти обоих супругов) Goldberg & Goldberg `

Family developmental tasks

Задачи развития семьи

Expressions of Family Dysfunction

Проявления дисфункции в семье

Pathological communication patterns: A. Double-bind B. Mystification C. Assume/Accuse

Патoлогические модели общения: A. Двойственное обязательство B. Мистификация C. Предположить/Обвинить

Extreme Patterns of Enmeshment/Disengagement Chaotic/Rigid

Крайние модели семейных отношений Полная зависимость/Полная отчужденность Хаос/Жесткость

Chaotically Disengaged Flexibility Disengaged Chaotically Seperated Chaotically Enmeshed Chaotically Connected Flexibility Separeted Flexibility Connected Flexibility Enmeshed Structurally Disengaged Structurally Separated Structurally Connected Structurally Enmeshed Rigidly Disengaged Rigidly Separated Rigidly Connected Rigidly Disengaged ADAPTABILITYADAPTABILITY High Low Chaotic Flexible Structured Rigid COHESIONHighLow Disengaged Separated Connected Enmeshed Functional and Dysfunctional Family Systems ClosedOpenRandom CIRCUMPLEX MODEL (source: Olson, Sprenkle, & Russell, 1979.)

Хаотично разобщены Гибко разобщены Хаотично разделены Хаотично связаны Хаотично соединены Гибко разделены Гибко соединены Гибко связаны Структурно разобщены Структурно розделены Структурно соединены Структурно связаны Жестко разобщены Жестко разделены Жестко соединены Жестко разделены ПриспособляемостьПриспособляемость высокая низкая Хаотичная Гибкая Структу- риро- ванная Жест- кая СПЛОЧЕННОСТЬ ВысокаяНизкая разобщенность отчужденность единство зависимость Функциональные и дисфункциональные семьи закрытаяоткрытая«Наугад», случай- ная CIRCUMPLEX MODEL (source: Olson, Sprenkle, & Russell, 1979.)

Family Roles: Dependent, Enabler, Mascot, Clown, Scapegoat, Lost Child, Star/Hero, etc.

Семейные роли: Зависимый, толкач, талисман (гордость семьи), шут, козел отпущения, заблудившийся ребенок, звезда/герой, т.д.

Family violence

Насилие в семье

Substance abuse: Codependence Patterns

Химическая зависимость: Модели созависимости

Persistent family myths: Pseudomutuality/Pseudohostility

Стойкие семейные мифы: Псевдо- взаимодействие /Псевдо-враждебность

DILEMMAS OF LIFE (LIFE RESULT) FREEDOM / DESPAIR (EXISTENIAL NEEDS) FAITH HOPE LOVE (EXISTENTIAL ISSUES) TRUST / MISTRUST ACCEPTANCE / REJECTION RESPECT / DISREPECT JUSTICE / MERCY (EMOTIONAL NEEDS) SECURITY SIGNIFICANCE (EMOTIONAL ISSUES) GAIN / LOSS JOY / ANGER FORGIVENESS / GUILT SAFTY / FEAR PEACE / CONTROL S. WILLIAMS

Жизненные дилеммы (результат в жизни) Свобода / Отчаяние (Экзистенциальные потребности) ВЕРА НАДЕЖДА ЛЮБОВЬ (Экзистенциальные вопросы) Доверие / Недоверие Принятие / Неприятие Уважение / Неуважение Справедливость / Милость (Эмоциональные потребности) БЕЗОПАСНОСТЬ ЗНАЧИМОСТЬ (Эмоциональные вопросы) ОБРЕТЕНИЕ / ПОТЕРЯ РАДОСТЬ / ГНЕВ ПРОЩЕНИЕ / ВИНА Безопасность / СТРАХ МИР / КОНТРОЛЬ S. WILLIAMS

COMMON ISSUES IN MARITAL RELATIONS [TANGIBLE ISSUES] MONEY SEX IN-LAWS CHILDREN WORK/SCHOOL TIME [RELATIONSHIP ISSUES] INTIMACY COMMUNICATION CONFLICT MANAGEMENT {OBJECT RELATIONS} {STRUCTURAL ISSUES} RULES ROLES S. WILLIAMS

ОБЫЧНЫЕ ВОПРОСЫ В СУПРУЖЕСКИХ ОТНОШЕНИЯХ [МАТЕРИАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ] ДЕНЬГИ СЕКС РОДСТВЕННИКИ ДЕТИ РАБОТА/ШКОЛА ВРЕМЯ [ВОПРОСЫ ОТНОШЕНИЙ] ДУШЕВНАЯ БЛИЗОСТЬ ОБЩЕНИЕ РАЗРЕШЕНИЕ КОНФЛИКТОВ {ОТНОШЕНИЯ ЦЕЛИ} {ВОПРОСЫ СТРУКТУРЫ} ПРАВИЛА РОЛИ S. WILLIAMS

Breaking up old Patterns of Noncontact Building New Patterns of Intimacy Breaking up Old Communicaion Patterns Building New Communication Patterns Increasing Their Faith Solidifying Changes Ending Counseling Assessment Feedbacks Recycling Frequency Understanding RethinkingActingSupportingFollowing-up Stages of Marriage Counseling Worthington, 1989

Розрушение бесконтактных моделей поведения Созидание душевной близости Разрушение старых моделей общения Созидание новых моделей общения Возрастает вера Закрепле- ние изменений консультир ование закончено Оценка (обратная связь) Повторящийся цикл частота повторения цикла Понимание Пере- осмысливание ДействиеПоддержка Наблюдение Этапы семейного консультирования Worthington, 1989