Tag questions Яровая Оксана Станиславовна учитель английского языка МБОУ «СОШ 120» г. Казань, Республика Татарстан Данная презентация разработана для УМК.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
Tag-questions. В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые очень важны для поддержания беседы. Они как бы помогают перебросить.
Advertisements

Welcome to the world of Tag-questions! Tag-questions (разделительные вопросы) В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые очень.
Tag- questions (разделительные вопросы). В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые помогают поддержать беседу.
Good morning, boys and girls! Today is the 17 th of November. Today at the lesson: «Tag-questions» «Разделительные вопросы»
Tag - questions. Если в первой части предложения есть глаголы to be (is, am, are, was, were), to have (has, had), will/ shall, can/ could, would/must,
Tag-questions Автор: Пономарева Светлана Александровна, учитель английского языка МБОУ «СОШ п.Харута»
Разделительные вопросы Tag-questions. You liked the film, did not you? Вам понравился фильм, не так ли? She is a very good pupil, is not she ? Она очень.
Разделительные вопросы Tag-questions. Впиши глагол в нужном времени 1.Look at this! They (to read) a new magazine. 2.Jhon (to write) letters on Sundays.
TAG-QUESTIONS. What are their types? What are differences between them?
Tag-questions (разделительные вопросы) Цель таких вопросов- получить подтверждение справедливости высказываемых мыслей.
Презентация к уроку английского языка в 5 классе УМК Биболетовой М. З. Учитель английского языка МБОУ гимназии 19 имени Н. З. Поповичевой г. Липецка Жаглина.
Разделительные вопросы Tag-questions. У каждого вопроса есть свой «хвостик» … will you?… do you?… does he? … can she?… did they?… is he? … are you?… was.
TAG-QUESTIONS. You help your mother, dont you? +, - ? We arent silly, are we? -, + ?
Презентация 5 класс Выполнена учителем английского языка Левшаковой О.Н.
Past, Present, Future. 5 класс (УМК Биболетовой) Жидкова Екатерина Вадимовна МОУ лицей 39, город Нижний Тагил 2010.
Мусина Эльвира Рифовна Учитель английского языка МБОУ СОШ4 г.Урай ХМАО Югра.
Types of questions The fundamentals of English grammar.
Tag questions Катаева Валентина Валентиновна Учитель английского языка МАОУ лицей 35 г. Челябинск.
Васенина Виктория Владимировна Учитель английского языка МБОУ СОШ32 г.Энгельса Саратовской области 1.
5 класс ( УМК Биболетовой ) Жидкова Екатерина Вадимовна МОУ лицей 39, город Нижний Тагил 2010.
Транксрипт:

Tag questions Яровая Оксана Станиславовна учитель английского языка МБОУ «СОШ 120» г. Казань, Республика Татарстан Данная презентация разработана для УМК М.З.Биболетовой «Enjoy English» для 5 класса. Представляет грамматический материал по теме «Tag questions ». Также может использоваться как дидактический материал при работе с другими УМК.

Rules Examples Exercises

В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые очень важны для поддержания беседы. Они как бы помогают перебросить "мостик" к собеседнику, чтобы тот смог продолжить беседу. Сравните: You liked the film, didn't you? Вам понравился фильм, не так ли? (не правда ли?) She is a very good pupil, isn't she? Она очень хорошая ученица, не так ли? He can't skate, can he? Он не умеет кататься на коньках, не так ли? Rules

Подобные вопросы называются tag-questions (разделительные вопросы). Главное научиться выбирать нужные окончания вопросов, которых в английском языке больше, чем в русском, например,...won't you?/will you?...doesn't she?/does she?...don't you?/do you?...couldn't I?/could I?...didn ' t we?/did we?...weren't we?/were we?...wasn't he?/was he?

Познакомьтесь с некоторыми правилами их употребления: Если в первой части предложения глагол стоит в утвердительной форме, то вторая часть предложения содержит глагол в отрицательной форме, а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение. My friends are students, aren't they? Если в первой части предложения глагол стоит в отрицательной форме, то вторая часть предложения содержит глагол в утвердитель­ ной форме, а подлежащее заменяется на соответствующее местоиме­ние. My friends aren't students, are they?

Если в первой части предложения есть глаголы to be (is, am, are, was, were), to have (has, had), will / shall, can / could, would / must, то во второй части предложения используется тот же глагол. You can't finish this work today, can you? They have a big house in the country, haven't they? Если в первой части предложения глагол стоит во временной форма Present/Past Simple, то во второй части предложения используется do/ does или did в зависимости от времени действия. You like detective stories, don't you? Your sister plays the piano very well, doesn't she? My friends didn't see us, did they?

На разделительные вопросы (tag-questions) следует отвечать так же, как и на любой общий вопрос, требующий ответ "Да" или "Нет": She was in England a year ago, wasn't she? Yes, she was. / No, she wasn't. You don't go to music school on Saturdays, do you? No, I don't. / Yes, I do.

Examples

They can ride a bike. They can ride a bike, can not they? We are not playing football. We are not playing football, are we?. They like chocolate. They like chocolate, do not they? He speaks French well. He speaks French well, does not he?. You listened to music yesterday. You listened to music yesterday, did not you?

Exercises

1.I am reading. I am reading, arent I? 2. He is sleeping. He is sleeping, is not he? 3. We are drinking tea. We are drinking tea, are not we? 4. They go to school with their friends. They go to school with their friends, do not they? 5. I can read. I can read, cannot I?

6. We will drink tea. We will drink tea, will not we? 7. They are not eating. They are not eating, are they? 8. They go to school every morning. They go to school every morning, do not they? 9. She is not drinking coffee now. She is not drinking coffee now, is she? 10. I do not sleep in the daytime. I do not sleep in the daytime, do I?

11. I have a book. I have a book, have not I? 12. She does not drink coffee after lunch. She does not drink coffee after lunch, does she? 13. We did not watch TV yesterday. We did not watch TV yesterday, did we? 14. He sleeps every night. He sleeps every night, does not he? 15. My mother is not working now. My mother is not working now, is she?

16. You worked on Sundays. You worked on Sundays, did not you? 17. He plays football in the evening. He plays football in the evening, does not he? 18. They ate porridge. They ate porridge, did not they? 19. Your sister is resting at the moment. Your sister is resting at the moment, is not she? 20. They do not eat at the lesson. They do not eat at the lesson, do they?

21. I must do homework. I must do homework, must not I? 22. We were in the country last week. We were in the country last week, were not we? 23. They went to the cinema. They went to the cinema, did not they? 24. It was a wonderful game. It was a wonderful game, was not it? 25. He has a train. He has a train, has not he?

Match the questions and the answers: a) No, he didn't. b) Yes, she was. c) No, she couldn't d) No, he isn't. e) Yes, they must f) No, we won't. g) Yes, I am. You are in the fifth form, aren't you? He isn't from Scotland, is he? They must work hard, mustn't they? Yesterday Steven met a group of Russian students, didn't he? We won't go abroad this summer, will we? She was nervous at the lesson, wasn't she? Pam couldn't stay after lessons, could she?

Answer the following questions: You are in the fifth form, aren't you? You don't like picnics, do you? You helped the old woman on your way to school, didn't you? Your friend can't drive a car, can he? You won't have a Maths exam this year, will you? Yes, I am. / No I am not. Yes, I do. / No I do not. Yes, I did. / No I did not. Yes, he can. / No he can not. Yes, I will. / No I will not.

WELL DONE