Саранск, апрель 2014 Project Overview Оценка эффективности образовательного проекта в области прикладных морских наук М.Б. Шилин, Российский государственный.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
How to crack technical interview ? Yogesh Mehla. Many of my friends who are technically good and even great, but they are unable to crack their first.
Advertisements

English studies English studies. Some people learn languages because they need them in their work, others travel abroad, for the third studying languages.
EDUCATION IN GREAT BRITAIN. New Words the system of education – система образования the system of education – система образования the state school – государственная.
Экзаменационная работа (OГЭ) по английскому языку
Lesson 2. How to say hello & goodbye ?. When we first meet someone whether it is a person we know or someone we are meeting for the first time, we will.
What to expect? How to prepare? What to do? How to win and find a good job? BUSINESS ENGLISH COURSE NOVA KAKHOVKA GUMNASUIM 2012.
LETS THINK IT OVER AND TALK ABOUT THE MAIN PROBLEMS OF YOUNG PEOPLE. ARE YOUNG PEOPLE OF DIFFERENT COUNTRIES WORRIED ABOUT THE RELATIONSHIPS BETWEEN MEMBERS.
ЗАДАНИЯ НА СОСТАВЛЕНИЕ ПИСЬМА ЛИЧНОГО ХАРАКТЕРА Task 1. You have received a letter from your English-speaking pen-friend Mary who writes... was great to.
Opinion essay. + city 1.Every thing is close at hand. 2.A lot of interesting things to do and places to see. 3.Convenient public transport. 4.Easier to.
Устная часть : Структура 4 задания со свободно конструируемым ответом С 3- С 6 (20 баллов ); три из которых базового уровня ( С 3-1 балл, С 4- 5 баллов,
Those who know nothing of foreign languages know nothing of their own. It is never too late to learn. Live and learn. New language as a new world. Knowledge.
Purposes Working with students Working with teachers Opinion Conclusion.
МАСТЕР-КЛАСС Моргуновой Ольги Петровны учителя английского языка МОУ «Средняя общеобразовательная школа 20 с углубленным изучением отдельных предметов»
1. How much free time do you have? Unfortunately, I dont have much free time. I usually have quite a lot of homework and try to do it well, so it takes.
MonicaRachaelPhoebeJoeRossChandler A friend in need is a friend indeed. Make new friends But keep the old One is silver and the other gold! The best.
Учимся писать Эссе. Opinion essays § 1- introduce the subject and state your opinion § 2-4 – or more paragraphs - first viewpoint supported by reasons/
205 Всего заданийВремя тестированиямин. Введите фамилию и имя Тест по английскому языку Тема: Местоимения Автор: Булхараускене М.П. Начать тестирование.
Презентация к уроку по английскому языку на тему: Writing a letter of advice/ учимся писать письмо-совет
Do you play any sports? To tell the truth, I should say that I dont do any sports. But I regularly do some exercises to keep feet. It helps me to become.
Презентация – тренажер по подготовке к ОГЭ по английскому языку. Устная часть ОГЭ Задания 1-3 Работу выполнила: Покупателева Е.А.
Транксрипт:

Саранск, апрель 2014 Project Overview Оценка эффективности образовательного проекта в области прикладных морских наук М.Б. Шилин, Российский государственный гидрометеорологический университеи

Итоговая сессия Ученого совета РГГМУ 22 января, 2013 г. Проект eMaris Международное сотрудничество для развития образовательных программ в области морских наук Участники проекта: o РГГМУ o СПб Морской технический университет o Балтийский федеральный университет им. И. Канта o Институт океанологии РАН o УМО вузов РФ по гидрометеорологии o Клайпедский университет (Литовская республика) o Университет Кадиса (Испания) o Университет Бремена (Германия)

Цели проекта: Разработать международно-признанные трехуровневые учебные программы и учебные планы на основе компетентностного похода в области прикладных морских наук (ПМН) в соответствии с целями и задачами Болонского процесса Внедрить новую электронную платформу сотрудничества (SAKAI), которая должна использоваться для трех образовательных циклов в целях усиления связей между высшим образованием и научно-исследовательскими учреждениями стран-партнеров и стран-членов ЕС Обеспечить учебные планы по прикладным морским наукам инновационными методами обучения (мобильные лекции, модули электронного и мобильного обучения) Реализовать разработанные три цикла учебных программ в сфере ПМН в университетах стран-партнеров

Структура проекта КУ УК РГГМУ МТУ БФУ СПб ИО РАН УМО Развитие учебных планов и программ Внедрение Программа аспирантуры Внедрение на национальном уровне Университет Бремена Российские университеты Инновационные технологии обучение Внедрение Знания и технологии

Структура и интегральные характеристики учебных планов подготовки магистров в области морских наук университетов- участников проекта eMaris

Средние значения экспертных оценок по 5-ти бальной системе соответствия компетенций внутри сформированных блоков - общекультурный, информационно-компьютерный, обще-профессио- нальный и специальный профессиональный – программ подготовки магистров в университетах-участниках проекта eMaris

22 января, 2013 г. Сводная таблица экспертных оценок соответствия блоков дисциплин различной направленности в программах подготовки магистров университетов- партнеров проекта eMaris

Итоговая сессия Ученого совета РГГМУ 22 января, 2013 г. Веб сайт проекта eMaris

Знакомство с учебными программами и планами в Европе Российская делегация в Кадисском и Клайпедском университетах Обучение SAKAI в университете Бремена

The Meetings were carried out in forms of the information exchange, - round tables, - discussions, - studying of the work materials and visits to the laboratories, teaching centers and the scientific library.

Program of Re-Training - introduction of Bachelor and Master curricula to project participants; - introduction general and subject (professional) competencies to project participants; - introduction of contents of some Master programs: the master in oceanography and the master in aquaculture; - visit of project participants to educational and research laboratories, test centres and Campus Libraries.

- Zentrum fuer Multimedia in der Lehre - Possibilities of the Video Studio - Presentation original textbooks in Environmental modelling and Bioresources evaluation Future project activities discussed: - student exchange on levels of bachelors and masters; - PhD students and young scientists training; - exchange of visiting teachers and professors; - preparing the joint modules and textbooks by teams of Spanish and Russian authors. Inter-cultural contacts: sense of place.

Die Bremer Stadtmusikanten

Кадис, Андалусия

Questionnaire to assess the Quality of the Retraining Program What is your overall rating of the retraining program? a) Very good b) Good (c) Satisfactory d) Unsatisfactory Comments: …………………………………………………. Did the retraining program cover the outlined scope, aims and objectives? a) Completely b) To a large degree c) Not very Comments: …………………………………………………. Was the retraining program as a whole well-structured? a) Very b) Adequately c) Not very Comments: …………………………………………………. What did you think of the overall organisation of retraining program? a) Very good b) Good c) Satisfactory d) Unsatisfactory Comments: …………………………………………………. How do you rate the effectiveness of the retraining program in scope of …? Administration: a) Very good b) Good c) Satisfactory d) Unsatisfactory Comments: …………………………. Technology: a) Very good b) Good c) Satisfactory d) Unsatisfactory Comments: …………………………. Education: a) Very good b) Good c) Satisfactory d) Unsatisfactory Comments: …………………………. Culture: a) Very good b) Good c) Satisfactory d) Unsatisfactory Comments: …………………………. Which aspects of the retraining program did you find most helpful? Were you satisfied with your own level of preparation and participation? a) Very b) Reasonably c) Not very Comments: …………………………………………………. Do you have any suggestions to offer as to how the retraining program might be improved? What skills do you feel you have learnt from the retraining program in scope of Administration, Technology, Education and Culture? Did you enjoy the retraining program? a) Very much b) Adequately c) A little d) No response Comments: …………………………………………………. What other comments do you have on any aspects of the retraining program?

Main goal: Comparison of Similarities and Differences of the Curricula and Teaching Programs of universities-partners

Klaipeda University: Visiting RV «Brabander»: discussion program of Summer courses / training

Technical visit: Field trip to Nemunas River Delta and the Curonian Lagoon (with Coastal Research and Planning Institute) Ornithological station Ventes Ragas

Sense of place: Visit to Marine Museum on the Curonian Spit Grey seal Halichoerus grypus

Presentation of Marine Science laboratories, study auditoriums and equipment (guiding and comments by Ass. Prof. Dr. Loreta Kelpsaite).

Results: - 3-level curriculum developed - Textbooks and courses published (using best international practices) (1) Applied marine ecology; (2) Fisheries management and assessment; (3) Numerical modeling of marine environment and hydro-ecosystems ; (4) Operational forecasting modeling of natural and anthropogenic stress-factors. - Re-Training activities evaluated on the base of elaborated technology - Distribution of results: articles, thesis, reports, conferences

USER QUESTIONNAIRE FOR USERS OF THE TEXTBOOK Please describe your degree of acquaintance with the textbook: I read the complete book carefully. Some parts I read several times I read the complete book carefully one time I read the book fragmentary. Some parts which I found important I read carefully I read the book fragmentary. I did not devote my attention to any special part I did not read the book, but I looked at some schemes and illustrations in it I did not open the book No answer If you have chosen the answer N 6, please dont answer other questions of the questionnaire

Please estimate practical usefulness of the textbook: How much did the textbook help you in learning the subject (….), as well as the other subjects of the course (….) The textbook helped me to successfully master the subject (….), as well as some other subjects in my study program (which?) It helped me to master this given subject (…) It was practically of no use No answer Is this textbook sufficient for studying the subject (….), or did you have to refer to the other books? Completely sufficient Generally sufficient, but I also had to use other textbooks to clarify some matters The textbook has been used as an additional source of information along with the other textbooks It is not necessary to use this textbook at all, other books are enough No answer Please specify, how useful for you was the information in the textbook The textbook is very useful, it contains a lot of new information and illustrations It is quite useful, but not everything was new, many things had already been familiar to me The textbook contained a lot of new information, but most of it was of no practical use for me I did not find any new or useful information or illustrations in this book No answer

How would you estimate the illustrations: How helpful are the illustrations in understanding the text? The illustrations are very clear, and they help to remember the text well The illustrations do not always correspond to the text, but some of them still help to understand the material better. The illustrations are clear, but absolutely useless. The illustrations were difficult to read, unclear and useless. No answer How original are the illustrations? I have seen these illustrations for the first time, they are very original The illustrations are not original: I have already seen them somewhere I havent really examined the illustrations, I cannot say anything particular about them No answer

How would you describe the language of the textbook? The textbook is easy to read In general, it is written simple and clear, but some parts are still difficult to read The text is very difficult to read, with too many complicated terms. No answer Please estimate how interesting the information in this textbook is: Very interesting Rather interesting Rather not interesting Of no interest at all No answer Please estimate the quality of this textbook compared to the other related textbooks: 1. This textbook is more interesting and well written than the other related textbooks I read 2. It is on the same level as the other related textbooks I read 3. This textbook is less interesting and well written than the other related textbooks I read 4. I have not read any other related literature 5. No answer

Оценка эффективности Проекта в целом: ЮНЕСКО, 2000 Долговременное полезное воздействие: положительное влияние Проекта на учебный процесс будет очевидно спустя длительное время после завершения Проекта. Проект совершенствует существующие и формирует новые механизмы и структуры, повышающие эффективность образовательного процесса (новая информационная среда). Образовательные возможности: все участники Проекта, и прежде всего – местные природопользователи, получают дополнительные образовательные услуги. Эффективность вовлечения в выполнение Проекта заинтересованных организаций, научно-методический уровень выполнения работ и, как результат, перспективы продолжения Проекта.

Тиражируемость: полученный положительный опыт может быть успешно перенесен на другие учебные заведения. Междисциплинарность и межсекторальность: выполнение Проекта основано на комплексном подходе, интегрирующем знания различных научных дисциплин и учитывающем интересы всех секторов. Формирование консенсуса: между партнерами по Проекту и всеми заинтересованными участниками достигается согласие. Эффективность коммуникационного процесса: организовано разнонаправленное и многоуровенное общение между всеми участниками Проекта с использованием диалогов, консультаций, дискуссий, доверительных бесед и др.

Учет особенностей местной культуры: Проект способствует сохранению культурного наследия и традиций и учитывает их экологическую значимость. Деликатные материи: Проект уделяет внимание проблемам семьи и взаимодействию между разными возрастными группами (дети – родители). Усиление местного самосознания: у обучающихся усиливается чувство принадлежности к данному месту, расширяются возможности самореализации по принципу «где родился, там и пригодился». Вклад в национальную политику в области образования. Региональная значимость: результаты Проекта способствуют развитию региона в целом.

Права человека: Проект способствует развитию демократии и укреплению основных прав человека. Документация: деятельность по Проекту адекватно задокументирована в форме различных публикаций, видеофильмов, протоколов совещаний и мероприятий, отчетов и др. Мониторинг и текущая оценка: деятельность по Проекту регулярно оценивается экспертами или самими участниками Проекта с точки зрения их соответствия перечисленным выше критериям. По каждому из перечисленных пунктов группа экспертов на основании свободного, открытого обсуждения выставила одну из трех оценок: «полностью», «частично» или «незначительно». Анализ выставленных оценок позволяет оценить эффективность Проекта.