Методология и технология коллективного проектирования бизнес-процессов с использованием Веб 2.0 Horus Social BPM Lab 1.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
Introduction Microsoft Access 41 Database models 2 Database management system 3 What is database?
Advertisements

Definition of ManagementManagement is based on scientific theories and today we can say that it is a developing science.
ADVANCED DRESS-UP FEATURES 39. Once OK has been selected, your part will appear with the filleted area highlighted by orange lines at the boundaries.
General information about Microsoft Access. It allows you to store large amounts of data, process them, automate frequently used operations, develop convenient.
11 BASIC DRESS-UP FEATURES. LESSON II : DRESS UP FEATURES 12.
Binary numbers Learning objectives & evaluation criteria -Represent positive decimal numbers in binary -Perform addition and multiplication on binary.
Innovation Day. 12 основных фактов о SaaS-бизнесе Оценка стоимости размещения в Azure.
Loader Design Options Linkage Editors Dynamic Linking Bootstrap Loaders.
A Bill is a proposal for a new law, or a proposal to change an existing law that is presented for debate before Parliament. Bills are introduced in either.
DevCon12 // msdevcon.ru #msdevcon мая, 2012 г. Microsoft.
S13-1 PAT318, Section 13, March 2005 SECTION 13 VIEWPORTS.
S4-1 PAT328, Section 4, September 2004 Copyright 2004 MSC.Software Corporation SECTION 4 FIELD IMPORT AND EXPORT.
Final Assignment on Developing Reading Skills Module Designed by Tatiana Yampolskaya Zhanna Polyakova.
Management Information Systems Systems Development Management Information Systems Systems Development.
HPC Pipelining Parallelism is achieved by starting to execute one instruction before the previous one is finished. The simplest kind overlaps the execution.
Валерия Казбан, менежер по работе с государственным сектором, Майкрософт Украина Опыт внедрения концепции е- управления Майкрософт Украина: локальные особенности.
Sequences Sequences are patterns. Each pattern or number in a sequence is called a term. The number at the start is called the first term. The term-to-term.
PERT/CPM PROJECT SCHEDULING Allocation of resources. Includes assigning the starting and completion dates to each part (or activity) in such a manner that.
Роль Аналитика в IT- компании Руководитель группы Медведева Наталья.
Michael Marchenko. In mathematics, a sequence is an ordered list of objects (or events). Like a set, it contains members (also called elements, or terms),
Транксрипт:

Методология и технология коллективного проектирования бизнес-процессов с использованием Веб 2.0 Horus Social BPM Lab 1

Лекция 7 Что это такое и для чего все это нужно? Особенности методологии моделирования Horus Особенности программного инструмента Horus 2

Проблемы совершенствования бизнеса Бизнес и информационные системы – 2 разных мира… (1/2) Недостаточное соответствие информационных систем требованиям бизнеса –Информационные системы (ИС) не соответствуют изменяющимся потребностям бизнеса => снижается его эффективность –ИС не ускоряют инновационное развитие, а скорее препятствуют ему –ИС затрудняют непрерывное совершенствование бизнес-процессов –Взлет «теневых ИТ» (Shadow-IT): Excel-отчетность и аналитика, специфические приложения для подразделений предприятия, использование облачных сервисов … Недостаточное удобство использования информационных систем –Игнорирование деятельности по управлению изменениями –Бизнес-пользователи не используют систему должным образом –Работа в системе кажется слишком сложной для понимания –Информационная система не использует технические ресурсы оптимально

Проблемы совершенствования бизнеса Бизнес и информационные системы – 2 разных мира… (2/2) Неучтенные бизнес-требования («забытые пользователи») –Требования пользователей в филиалах и дочерних обществах зачастую не учитываются. –Недостаточное выполнение требований внешних пользователей (клиентов, бизнес-партнеров, органов власти). Социологические проблемы –Низкая мотивация пользователей к изменениям, вплоть до саботажа. –Информационные системы не способствуют коллективной работе, а наоборот, затрудняют ее. –Информационные системы препятствуют творчеству и инновациям со стороны пользователей.

Проблемы совершенствования бизнеса Проблема адекватности ИС потребностям бизнеса Совместная работа с многочисленными несогласованными деловыми поездками, теле- и видеоконференциями Обширные программы обучения с многочисленными тренингами и консалтингом после внедрения «Ванильное внедрение» (Vanilla-Implementation) с большим количеством дорогостоящих изменений по результатам внедрения Развертывание шаблонов с огромным количеством вынужденных изменений на уровне департамента Экономичность? Производитель- ность?

Решение: Social BPM Lab. Концепция Члены бизнес-сообщества –взаимодействуют в социальной сети на базе Веб 2.0 для совместного определения целей, стратегий и бизнес-процессов предприятия. Участники воспринимают Social BPM Lab –как уникальный опыт командной работы, в котором они выполняют общее задание, распределяют ответственность и привносят новые идеи. Процессы групповой динамики дают неожиданные результаты, помогают преодолеть барьеры, найти компромиссы и усилить чувство солидарности в группе. Social BPM Lab усиливает креативность и готовность к компромиссам также помогают сформировать общее понимание бизнес-процессов и организационных структур.

Решение: Social BPM Lab. Распределение ролей в Social BPM Lab Модератор формирует архитектуру бизнес-процессов, в которой выделяются группы процессов. Участник в соответствии со своими профессиональными компетенциями и вне зависимости от территориального расположения закрепляется за определенным процессом / группой процессов. Таким образом, формируются территориально распределенные команды, отвечающие за моделирование процессов согласно их компетенции. Руководитель команды За каждой командой закрепляется руководитель, который берет на себя интегративную функцию и несет ответственность за командный результат. Менеджер по качеству В зависимости от размера проекта и начальных знаний участников вводится роль менеджера по качеству для предметной и формальной проверки созданных моделей. Эксперты по требованию Эксперты по требованию осуществляют поддержку по вопросам моделирования и использования программных инструментов.

Интранет Внутренние участники Social BPM Lab Руководитель команды Внешние участники Social BPM Lab (филиалы, партнеры) Интранет Интернет Эксперт по требованию Сотрудник в «домашнем офисе» Менеджер по качеству Модератор Мобильный сотрудник Инструменты: Репозиторий Social BPM Lab на основе облачных технологий Horus Business Modeler Horus Knowledge Explorer Wiki (DokuWiki) Взаимодействие в веб (вебинары, чаты) Решение: Social BPM Labs. Инфраструктура Social BPM

Social BPM Lab разделен на определенные фазы, длительность которых устанавливается в зависимости от общей запланированной продолжительности проекта: Подготовка Разработка бизнес-кейса, который является отправной точкой проекта и определяет границы предстоящей работы. Длительность: дня Инструктаж участников В режиме веб- конференции модератор объясняет условия и ход проведения эксперимента. Длительность: 10 – 20 мин. Коллективная работа Участники выполняют задания согласно определенным для них ролям. Длительность: 4 часа – несколько дней Завершение Модератор подводит итог эксперимента и делает обзор достигнутых результатов. Анализ результатов Сводка и документирование результатов, в том числе не выполненных работ. Анализ результатов и последующих действий. Длительность: 0,5 - 4 дня Изучение методик и инструментов В зависимости от уровня начальной подготовки участники осваивают методологию и программные инструменты Horus в форме вебинара. Длительность: 30 мин. - 2 часа. Решение: Social BPM Lab. Описание Social BPM Lab

Organigrams Behavior Models Object Models Roles/ Resources Business Processes Introduction to Business Process Modeling 10

Definition business processes are represented by so-called behavior models behavior models show what activities, when and under what conditions are executed Representation 3 major elements: Properties structured and clearly arranged construction of a complex business process landscape user-defined detailing and refinement of business process activities use of !!!ONE!!! abstraction level within one model Process Modeling for XML- Nets Connection Behavior Models

Simple Example Behavior Models

Definition depicts process task Representation by rectangles activities should be identified as dynamic actions in behavior models (use verbs for naming) Activity Behavior Models

Types Normal Activity OR – Inputs OR – Outputs OR – In/Outputs Activity Behavior Models

Activity Types Normal Activity Behavior Models

Activity Types OR – Inputs Behavior Models

Activity Types OR – Outputs Behavior Models

Activity Types OR – In/Outputs Behavior Models

Definition represents inputs (conditions) and outputs (results) of activities Representation by circle should have expressive name Properties contains process object(s) can have attributes: capacity (maximum number of objects in the object stores) storage cost storage duration Object Store Behavior Models

Definition connects activity with object store(s) Representation is represented as (directed) arc Properties specifies, how connected activity transforms the process objects from connected object stores consumes creates new reads updates Connection Behavior Models

Connection Types Input - Connection At run time activity consumes objects from the input object store. Behavior Models

Connection Types Output - Connection Activity creates a new object and puts it into the output object store. Behavior Models

Connection Types Update - Connection Activity consumes objects at run time and puts them again into the connected object store. Behavior Models

Connection Types Update - Connection Activity consumes objects at run time, updates them and puts them back to the connected object store. Behavior Models

Connection Types Read - Connection Activity only reads the business objects without making any changes. Behavior Models

Refinement Example Behavior Models

27 © 2013 Horus software GmbH Task 3 - Solution Part II - Behavior Models

Process Types process flows can branch and run in parallel the parallel processes can be merged Process Types Sequential Flow Parallel Flow and Synchronization Alternative Flow: Splits and Joins Independent Flow Behavior Models

Process Types Parallel Flow Example Activities fire in parallel and independently Behavior Models

Process Types Alternative Flow Example Behavior Models

Process Types Example Parallel Flow Synchronization Behavior Models

Process Types Example Splits in Alternative Flow Joins in Alternative Flow Just ONE activity will be performed. Behavior Models

Task 5 - Solution Behavior Models

Goals and Definition Goals logical structuring of information complete and correct representation of business object object models must represent real business objects realistically described Definition allows for definition of complex hierarchically structured business objects notation: objects with attributes and relations logical structuring detailed representation of static data structures covers all informative aspects relevant for a given business object Object Models

Used Notation Object Models

Object (Object Type) Representation objects are represented as rectangles with rounded corners Key Attributes Constraint Object Models

Attributes Definition attribute is the smallest information unit of object modeling attributes describe business objects in detail attributes define data types and domains Attribute: Data Type Attribute Types Keys Attributes Object Models

Task 9 - Solution Object Models

Relationships Representation by edges between Objects Types Relationship Inheritance Cardinalities Object Models

Inheritance represents an inheritance between objects Representation bears the description "is a(n) is represented by a simple arrow Interpretation The direction of the arrow signifies an inheritance edge, representing that the output object is a specialization of the target object. The target object inherits the attributes from the output object. Against the direction of the arrow means that the output object is a generalization of the target object, represents an inheritance between objects. Object Models

Aggregation Object Models

XOR - Relationship In the following example it is shown that a product, that will be later sold to the customer, can be either manufactured or procured. Object Models

OR - Relationship In the following example it is shown that products and services can be ordered both separately and together. Object Models

SIM - Relationship The following example shows that if a customer specific product is ordered, i.e. induvidual production is required, both sales order and production order will be created. Object Models

Task 11 - Solution Object Models

Business Object Interrelationship between behavior and object model Object Models

Organization Structure vs. Process Models Organization Models

Organizational Units Representation by rectangulars collors to be used for differenciation between different types of organizational units Refinement in a refinement, an organizational unit can be broken into smaller units and presented in greater detail no refinement for external organizational units Note: !!ONE!! level of detail within one model Organization Models

49 © 2013 Horus software GmbH Assignments Part V – Organization Models Definition correspond to hierarchical relationships between organizational units Representation by connections Relationship Types organizational assignment (solid line) functional assignment (dotted line)

Resources Definition resources are persons or objects of an organization which are responsible for the execution of activities Classification Responsibility internal resource external resource Resource Type: Staff, Materials, Resources. Data bank, Application Properties resources are assigned to specific organization units are depicted in resource models Organization Models

Roles in Behavior Model roles are assigned to activities in behavior models Organization Models

Interdependencies Organization Models