Исследовательская работа ученицы 10 класса МОУ СОШ с. 1-Березовка Петровского района Cаратовской области Юрловой Виктории.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
Work Wonders Пашковская Т.А. Лицей I spend about half of my time in my office, and the other half in court. I don`t have customers. I have clients.
Advertisements

Модальные глаголы и их эквиваленты 6а класс. 1. Listen, you must _____ your parents about it immediately. A.Tell B.To tell.
Will vs be going to Talking about future. will + verb (+) I will come home late tonight. = Ill come home late tonight. (-) I will not be late tonight.
A Wonderful Love Story: Three guests Изготвил:. A woman came out of her house and saw 3 old men with long white beards sitting in her front yard. She.
How to crack technical interview ? Yogesh Mehla. Many of my friends who are technically good and even great, but they are unable to crack their first.
Goals and values. What are goals? Goals can be anything you want to achieve in a short period of time or in a long time period. Eg, get better grade,
Презентация к уроку по английскому языку (10,11 класс) на тему: Презентация-конспект "English Pronouns"
Family values. One of my most important values is my family…
Экзаменационная работа (OГЭ) по английскому языку
Презентация ученицы 10 А класса Нововоронежской СОШ 1 Хруль Юлии, учитель Крымова В.В.
Russian national tale The rolling bun Once there lived an old man and old woman. The old man said, "Old woman, bake me a rolling bun." "What can I make.
CONDITIONALS UNREAL CONDITION TALKING ABOUT OUR FANTASIES (PAST)
In the dark. Many years ago two friends, Joe and Tom, came to a small town. It was very dark when they came to a little inn.
Past Continuous or Past Simple?. Choose the number:
Traditions of Russian, American and English cuisine.
THE ROLLING ROLL There lived an old man and his wife. The old man said one day: - Why dont you bake me a roll, my dear? - What shall I make it from?
WIFE: You tell a man something, it goes in one ear and comes out of the other. HUSBAND: You tell a woman something: It goes in both ears and comes out.
When you look at this one, it looks like a mans face. You can clearly see the eyes, nose and mouth with the beard…
СЛОЖНОЕ ДОПОЛНЕНИЕ. And I know that he knows Im unfaithful And it kills him inside To know that I am happy with some other guy I can see him dyin I dont.
Affirmative I/You have visited He/She/It has visited We/You/They have visited.
Транксрипт:

Исследовательская работа ученицы 10 класса МОУ СОШ с. 1-Березовка Петровского района Cаратовской области Юрловой Виктории

Цель – анализ оценочного потенциала лексико- семантической группы « Tools семантической группы « ToolsЗадачи 1) Определить границы лексико-семантической группы; 2) Выделить оценочные элементы в семантике исследуемых единиц; 3) Определение аксеологического развития группы; 4) Выделение лексико- семантической группы с производной семантикой.

a x e h a m m e r saw brush spade scissors knife

1 уровень анализа - прямое значение лексических единиц. Прямое значение - основное, исходное значение данного слова, обозначающее предметы, признаки, действия, количество. Прямое значение - основное, исходное значение данного слова, обозначающее предметы, признаки, действия, количество.

Axe a tool with a heavy metal blade on the end of Axe – a tool with a heavy metal blade on the end of a long handle, used to cut down trees or split longs. Можно выделить отрицательную оценку в связи с наличием семы to cut – резать, рубить.

Brush - an instrument for cleaning, smoothing, or painting, made from lengths of sticks, stiff hair, nylon, fixed to a handle. stiff hair, nylon, fixed to a handle. toothbrush clothes-brush paintbrush hairbrush

2 уровень анализа - лексика с переносным значением слов. значением слов. При переносе наименования одного предмета, признака, действия на другое у слова образуется новое лексическое значение, которое называется переносным.

Brush-off – a clear refusal to be friendly or to listen; rude dismissal. or to listen; rude dismissal. I wanted to speak to her, but she gave me the brush-off. Сема refusal придает отрицательную оценку слову. Spade – a black person [considered extremely offensive]. extremely offensive]. Сема black несет отрицательную оценку, и характеризует таких персонажей, как ведьма,кощей бессмертный.

Cлова с переносным значением из сферы терминологии. 1. Из сферы «Biology». Hammer – one of the bones in the ear. B Brush – the tale of a fox – tarred with the same brush.

Cлова с переносным значением Cлова с переносным значением из сферы терминологии. из сферы терминологии. 2. Лексика, связанная темой «Gambling» Spade – a card belonging to the suit of cards that have one or more of these figures printed on them : The four queen of spade; I only have two spade in my hand.

Cлова с переносным значением Cлова с переносным значением из сферы терминологии. из сферы терминологии. 3. Слова из группы Technical terms. Hammer – a part of a machine or instrument made to hit another part, e.g., in a piano or gun.

В целом эта подгруппа обладает нейтральной оценкой, так как мы получаем только лишь информацию. Cлова с переносным значением Cлова с переносным значением из сферы терминологии. из сферы терминологии.

3 уровень анализа - словообразовательные лексемы, основу которых составляют главным образом инфинитивы глаголов. Особенности словообразования в языке определяются словообразовательными значениями. Эти значения устанавливаются на основе семантических отношений между производящими и производными основами. Словообразовательное значение присуще производному слову в целом, во всех его формах, но распространяется не на все слова одной части речи, а только на некоторую ее часть.

To have/get one`s knife in/into someone – to continue to treat someone as an enemy. I I don`t know why, but she is really got her knife in him at the moment. Hammer away/at – to heat repeatedly. T The police hammered at the door. Get the axe – to be dismissed from one`s job. E Edwards claimed that he had been unfairly dismissed. Отрицательная оценка.

Положительная оценка. Hammer out – to talk about in detail and come to a decision about. decision about. W We have got to get together and try to hammer out a solution. Наличие семы «talk in detail» можно интерпретировать следующим образом – «dont miss one fact».

4 уровень анализа включает фразеологизмы, которые являются устойчивыми сочетаниями слов, используемые для названия отдельных предметов, признаков, действий. Слова в процессе речи соединяются друг с другом, образуя словосочетания. Есть два вида словосочетаний – свободные и несвободные. Свободные словосочетания создаются говорящими в процессе речи из отдельных слов. Несвободные словосочетания – это фразеологизмы.

Отрицательная оценка, в связи с наличием семы «to force». 1) «Politics» Hammer and sickle – the sign of a hammer crossing a Hammer and sickle – the sign of a hammer crossing a sickle, used as a representation of communism. sickle, used as a representation of communism. ) «Table manners» 3) «Table manners» Knife and fork: Put your knife and fork down on Knife and fork: Put your knife and fork down on the plate if you have finished eating». the plate if you have finished eating». 2 ) «Personal characteristics» Have an axe to grind – to have personal and often Have an axe to grind – to have personal and often selfish reasons for ones actions or statements: selfish reasons for ones actions or statements: The judges critisisms of this policy must be taken The judges critisisms of this policy must be taken seriously because he has no political axe to grind seriously because he has no political axe to grind (= he does not have political reasons for finding (= he does not have political reasons for finding fault). fault).

5 уровень анализа – сленгизмы – слова, используемые определённой группой людей, как правило, молодёжью.

Нейтральная оценка. Tool – to move aimlessly( tool along, about, around, etc. – to move, walk, drive around, etc. – to move, walk, drive without purpose). without purpose). Отрицательная оценка. Axe – severely reduce (usually of costs, prices, etc.) prices, etc.)

Определяя каждый уровень лексико- семантической группы « Tools », удалось выявить три вида оценок: положительную, отрицательную и нейтральную. Английский язык представляет собой сложную структуру. Он развивался, развивается и будет развиваться. Многие поколения людей участвовали в его становлении. На основе заложенного «фундамента» с течением времени происходят постоянные изменения. В целом, в работе были выявлены пять уровней лексико-семантической группы «Tools», каждый из которых подразделяется на ряд подуровней и имеет свои собственные характеристики.