Unit 3 2007-10-16. Outline Verb conjugation (present tense) Talking about countries, nationalities, and languages.

Презентация:



Advertisements
Похожие презентации
Unit 3 October 22, Како́й у́жас! You used to know the language well, but have forgotten it… говори́ть по-ру́сски: Ра́ньше я хорошо́ говори́л по-ру́сски,
Advertisements

Unit Outline Conjunctions (и, а, но́) Numbers Present tense pseudo-quiz The single-stem verb system – Learn to conjugate verbs by memorizing.
Unit я́ говорю́, вы́ говори́те я́ не понима́ю, вы́ не понима́ете.
Unit Что́ мы́ зна́ем о Ко́ле? Ми́ла ду́мает, ___ Ко́ля хорошо́ говори́т по- англи́йски. Она́ ду́мает, ___ Ко́ля изуча́ет англи́йский язы́к.
Unit Outline Direct objects and the accusative case любить Reminders – Verbs of studying – ся verbs – Spelling rules.
Unit я́, ты́, о́н, она́, мы́, вы́, они́
The simple present tense is: pronoun or noun + verb without to They like / I work / you read etc. I read a lot. PRONOUN VERB.
Prefixes and Suffixes What are they? Examples of common prefixes and suffixes The presentation made by Serbina and Zholtikova.
English is very popular in the world now. English is very popular in the world now. Many English words are international. Many English words are international.
The Present Continuous is: Pronouns or nouns + am / is / are + doing / going etc. I am speaking now.
Grammar Study: Reported Speech Nex t We use the Reported speech: Nex t When we are telling someone what another person said or thought, but do not use.
Affirmative I/You have visited He/She/It has visited We/You/They have visited.
English Grammar In Use Present Perfect and Past Simple.
Unit Анке́та You will be given an identity with personal information about yourself, as well as a survey form you can use to collect personal.
English Grammar In Use Present Perfect and Past Simple.
Grammar Study: Reported Speech Nex t We use the Reported speech: Nex t When we are telling someone what another person said or thought, but do not use.
When to use a, an, some, any? by: Amantayeva D.S. 105 ФРБ.
Unit 4 7 November Диало́г 5: Вы́ у́читесь в Аме́рике? Вы́ в Аме́рике у́читесь? Я́ не по́нял. Ка́к вы́ сказа́ли? Вы́ у́читесь в Аме́рике? В Аме́рике?
Can I become a polyglot ? Gnutova S.. I found out: who can be called a polyglot; who can be called a polyglot; what are their lives like; what are their.
What, in my opinion, makes a lesson of the English language an ideal lesson? I think any lesson is good if you want to learn. If I dont want to learn.
Транксрипт:

Unit

Outline Verb conjugation (present tense) Talking about countries, nationalities, and languages

Verb conjugation In this unit you learn – Present tense (I walk, he walks) – Past tense (I walked, he walked) – Infinitive (to walk) Verb conjugation: system of endings – I walk, he walks Russian has two conjugations – ёт conjugation (о́н живёт) – ит conjugation (о́н говори́т)

Present tense Я́ живу́ – I live – I am living – I do live – I have been living (and still am!)

–ёт conjugation (жи́ть to live) SingularPlural 1 st personя́ живу́мы́ живём 2 nd personты́ живёшьвы́ живёте 3 rd personо́н/она́ живётони́ живу́т SingularPlural 1 st person–у–ём 2 nd person–ёшь–ёте 3 rd person–ёт–ут

жи́ть I live in England. – Я́ живу́ в А́нглии. You (ты́) live in England. – Ты́ живёшь в А́нглии. He lives in England. – О́н живёт в А́нглии. She lives in England. – Она́ живёт в А́нглии. We live in England. – Мы́ живём в А́нглии. You (вы́) live in England. – Вы́ живёте в А́нглии. They live in England. – Они́ живу́т в А́нглии.

жи́ть в Аме́рике в А́нглии в Арме́нии в Герма́нии в Еги́пте в Испа́нии в Ита́лии в Кана́де в Кита́е в Ме́ксике в Росси́и в Украи́не на Украи́не во Фра́нции в Япо́нии SingularPlural 1 st personя́ живу́мы́ живём 2 nd personты́ живёшьвы́ живёте 3 rd personо́н/она́ живётони́ живу́т

–ёт conjugation (писа́ть to write) SingularPlural 1 st personя́ пишу́мы́ пи́шем 2 nd personты́ пи́шешьвы́ пи́шете 3 rd personо́н/она́ пи́шетони́ пи́шут SingularPlural 1 st person–у–ём 2 nd person–ёшь–ёте 3 rd person–ёт–ут Unstressed ё loses its dots and becomes е.

писать I write Russian. – Я́ пишу́ по-ру́сски. You (ты) write Russian. – Ты́ пи́шешь по-ру́сски. He writes Russian. – О́н пи́шет по-ру́сски. She writes Russian. – Она́ пи́шет по-ру́сски. We write Russian. – Мы́ пи́шем по-ру́сски. You (вы́) write Russian. – Вы́ пи́шете по-ру́сски. They write Russian. – Они́ пи́шут по-ру́сски.

писа́ть по-англи́йски по-армя́нски по-неме́цки по-ара́бски по-испа́нски по-италья́нски по-францу́зски по-кита́йски по-ру́сски по-украи́нски по-япо́нски SingularPlural 1 st personя́ пишу́мы́ пи́шем 2 nd personты́ пи́шешьвы́ пи́шете 3 rd personо́н/она́ пи́шетони́ пи́шут

–ёт conjugation (чита́ть to read) SingularPlural 1 st personя́ чита́юмы́ чита́ем 2 nd personты́ чита́ешьвы́ чита́ете 3 rd personо́н/она́ чита́етони́ чита́ют SingularPlural 1 st person–у–ём 2 nd person–ёшь–ёте 3 rd person–ёт–ут Unstressed ё loses its dots and becomes е. The spellings читаю (/čitáj+u/) and читают (/čitáj+ut/) hide a /j/ sound before the endings. Three other verbs that you learn in this unit behave like чита́ть: зна́ть, понима́ть, изуча́ть.

чита́ть I read Russian. – Я чита́ю по-ру́сски. You (ты́) read Russian. – Ты́ чита́ешь по-ру́сски. He reads Russian. – О́н чита́ет по-ру́сски. She reads Russian. – Она́ чита́ет по-ру́сски. We read Russian. – Мы́ чита́ем по-ру́сски. You (вы́) read Russian. – Вы́ чита́ете по-ру́сски. They read Russian. – Они́ чита́ют по-ру́сски.

чита́ть по-англи́йски по-армя́нски по-неме́цки по-ара́бски по-испа́нски по-италья́нски по-францу́зски по-кита́йски по-ру́сски по-украи́нски по-япо́нски SingularPlural 1 st personя́ чита́юмы́ чита́ем 2 nd personты́ чита́ешьвы́ чита́ете 3 rd personо́н/она́ чита́етони́ чита́ют

Verbs of studying я́ учу́сь, ты́ у́чишься, вы́ у́читесь – Answers the question Где́? – Я́ учу́сь в Пи́ттсбурге = Я́ студе́нт(ка) в Пи́ттсбурге – Well learn about the endings later – You cannot specify what you study, only where я́ изуча́ю, etc. – Answers the question Что? – Я́ изуча́ю ру́сский язы́к – You must specify what you study

The infinitive is not your friend! читать, я читаю знать, я знаю понимать, я понимаю изучать, я изучаю писать, я ??? – я пишу́ I write – я писаю I pee! For now, learn the infinitive and present forms separately. They are similar, but neither is predictable from the other. Well provide some predictive insights next week.

–ит conjugation (говори́ть to speak) SingularPlural 1 st personя́ говорю́мы́ говори́м 2 nd personты́ говори́шьвы́ говори́те 3 rd personо́н/она́ говори́тони́ говоря́т SingularPlural 1 st person–ю–ю–им–им 2 nd person–ишь–ите 3 rd person–ит–ит–ят–ят

The two conjugations –ёт conjugation–ит conjugation я́–у (–ю only when preceded by a /j/ sound)–ю они́–ут (–ют only when preceded by a /j/ sound)–ят all others–ё––и– SingularPlural 1 st personя́ говорю́мы́ говори́м 2 nd personты́ говори́шьвы́ говори́те 3 rd personо́н/она́ говори́тони́ говоря́т SingularPlural 1 st personя́ живу́мы́ живём 2 nd personты́ живёшьвы́ живёте 3 rd personо́н/она́ живётони́ живу́т

говори́ть I speak Russian. – Я говорю́ по-ру́сски. You (ты́) speak Russian. – Ты́ говори́шь по-ру́сски. He speaks Russian. – О́н говори́т по-ру́сски. She speaks Russian. – Она́ говори́т по-ру́сски. We speak Russian. – Мы́ говори́м по-ру́сски. You (вы́) speak Russian. – Вы́ говори́те по-ру́сски. They speak Russian. – Они́ говоря́т по-ру́сски.

говори́ть по-англи́йски по-армя́нски по-неме́цки по-ара́бски по-испа́нски по-италья́нски по-францу́зски по-кита́йски по-ру́сски по-украи́нски по-япо́нски SingularPlural 1 st personя́ говорю́мы́ говори́м 2 nd personты́ говори́шьвы́ говори́те 3 rd personо́н/она́ говори́тони́ говоря́т

The two conjugations –ёт conjugation–ит conjugation я́–у (–ю only when preceded by a /j/ sound)–ю они́–ут (–ют only when preceded by a /j/ sound)–ят all others–ё––и– SingularPlural 1 st personя́ говорю́мы́ говори́м 2 nd personты́ говори́шьвы́ говори́те 3 rd personо́н/она́ говори́тони́ говоря́т SingularPlural 1 st personя́ живу́мы́ живём 2 nd personты́ живёшьвы́ живёте 3 rd personо́н/она́ живётони́ живу́т

Stress patterns in the present tense живу́ живёшь живёт живём живёте живу́т чита́ю чита́ешь чита́ет чита́ем чита́ете чита́ют пишу́ пи́шешь пи́шет пи́шем пи́шете пи́шут

The seven verbs in Unit 3 ёт conjugation – жи́ть (живу́) – писа́ть (пишу́) (shifting stress) – чита́ть (чита́ю), понима́ть, изуча́ть, зна́ть ит conjugation – говори́ть

Endings for nationalities Plain, boring old noun: ара́б, ара́бка, ара́бы – like студе́нт, студе́нтка, студе́нты –(е)ц suffix: америка́нец, америка́нка, америка́нцы – не́мец, испа́нец, италья́нец, кана́дец, кита́ец, мексика́нец, украи́нец, япо́нец –ин suffix: армяни́н, армя́нка, армя́не – англичанин, россия́нин Oddities – кита́ец, китая́нка we expect either кита́ец, *кита́йка (like америка́нец, америка́нка) or *китая́нин, китая́нка (like англича́нин, англича́нка) – францу́з, францу́женка we expect францу́з, *францу́зка like ара́б, ара́бка

Feminines of nationalities in –ец американец, американка немец, немка испанец, испанка итальянец, итальянка канадец, канадка мексиканец, мексиканка украинец, украинка японец, японка китаец, китаянка

Plurals of nationalities in –ец америка́нец, америка́нцы не́мец, не́мцы испа́нец, испа́нцы италья́нец, италья́нцы кана́дец, кана́дцы мексика́нец, мексика́нцы украи́нец, украи́нцы япо́нец, япо́нцы кита́ец, кита́йцы

Oddities in language names, 1 англи́йский язы́к but по-англи́йски – The name of the language is an adjective (7-letter rule) – The по- form is not an adjective (different ending) – All languages have these two forms ру́сский язы́к – ру́сский = ethnic, cultural – россия́нин, росси́йский = citizen of the Russian Federation (Росси́я) италья́нский язы́к

Oddities in language names, 2 англи́йский язы́к (but англича́нин, without й) – Note that the language is англи́йский, not *англича́нский Герма́ния, не́мец, не́мка, неме́цкий язы́к Арме́ния but армяни́н, армя́нский Most language names end in –ский (англи́йский язы́к) – француз, францу́зский (regular) – испанец, испанский (regular) – немец, неме́цкий (irregular; not *немский and not *немецский)

Countries, nationalities, and languages Always capitalize the names of countries – Испа́ния Do not capitalize the names of nationalities or languages – испа́нец, испа́нка, испа́нцы – испа́нский язы́к, по-испа́нски Еги́пет, в Еги́пте (mobile vowel) Фра́нция, во Фра́нции – в во before consonant cluster that begins with в or ф Украи́на, в Украине or на Украи́не – на used to be the only correct form, but в is now growing

Talking about languages по-ру́сски – Question: На како́м языке́? На каки́х языка́х? – Speak: Я́ говорю́ по-ру́сски. – Understand: Я́ понима́ю по-ру́сски. – Read: Я́ чита́ю по-ру́сски. – Write: Я́ пишу́ по-ру́сски. ру́сский язы́к – Question: Како́й язы́к? Каки́е язы́ки? – Know: Я́ зна́ю ру́сский язы́к. – Study: Я́ изуча́ю ру́сский язы́к.